Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UIT101 | BUSINESS MANAGEMENT I | 1 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İşletme ve işletmecilikle ilgili temel kavramlar tanıtılarak, işletme bilimi ve işletmeciliğe yönelik geniş ve bütüncül bir bakış açısı edinilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İşletmeye Giriş, İş Yerinde Yönetimin Temelleri,Yönetimin Tarihsel Gelişimi, Liderlik, Planlama, Organizasyon, Yöneltme, Koordinasyon, Kontrol ve Yaratıcılık. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim ve yönetimle ilgili temel kavramları tartışır. |
Yönetimin tarihsel süreçlerini karşılaştırır ve sıralar. |
Yönetimin işlevlerini değerlendirir. |
Günümüz yöneticilerinin karşılaştığı çeşitli zorlukları değerlendirir ve çözümler sunar. |
Resmi organizasyonları yönetme prensiplerini organize eder. |
İşletme bilimiyle ilgili düşüncelerini sözlü, yazılı ve teknolojik iletişim araçlarıyla etkin bir şekilde sunar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | İşletmecilik ve Yönetimle İlgili Temel Kavramlar | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması |
2 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Klasik Yönetim Öncesi Dönem | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması |
3 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Klasik Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması |
4 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Neo-Klasik Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması, |
5 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
6 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Post-Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
7 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Post-Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları(Genel) | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
10 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 1- Planlama Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
11 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 2- Organizasyon (Örgütleme) Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
12 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 3- Yöneltme (Emir-Komuta) Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
13 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 4- Koordinasyon (Eşgüdümleme) Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
14 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 5- Kontrol Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması, |
15 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 6- Yaratıcılık Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tutar, H. (2013) İşletme Yönetimi, (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık |
Bektaş, Ç. (2018) İşletme Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınevi |
Koçel, T. (2015) İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınevi |
Robbins, S. & Coulter, M. (2013) Yönetimin Esasları (Çev), Ankara: Nobel Yayıncılık |
Stimpson, P. & Smith, A. (2015) Business Management, (2. Edition), Cambridge University Press |
Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme yönetimi. Fakülteler Kitabevi Barış Yayınları. |
Güney, S. (2023). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Nobel Akademik Yayıncılık. |
Güney, S. (2020). Temel ve Genel İşletme, Nobel Akademi Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
|
2 | |||||
2 |
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
|
3 | |||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
|
3 | |||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
|
3 | |||||
2 |
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
|
2 | |||||
3 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 4 | 16 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 7 | 3 | 21 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |