TR EN

BUSINESS MANAGEMENT I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT101 BUSINESS MANAGEMENT I 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İşletme ve işletmecilikle ilgili temel kavramlar tanıtılarak, işletme bilimi ve işletmeciliğe yönelik geniş ve bütüncül bir bakış açısı edinilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İşletmeye Giriş, İş Yerinde Yönetimin Temelleri,Yönetimin Tarihsel Gelişimi, Liderlik, Planlama, Organizasyon, Yöneltme, Koordinasyon, Kontrol ve Yaratıcılık.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim ve yönetimle ilgili temel kavramları tartışır.
Yönetimin tarihsel süreçlerini karşılaştırır ve sıralar.
Yönetimin işlevlerini değerlendirir.
Günümüz yöneticilerinin karşılaştığı çeşitli zorlukları değerlendirir ve çözümler sunar.
Resmi organizasyonları yönetme prensiplerini organize eder.
İşletme bilimiyle ilgili düşüncelerini sözlü, yazılı ve teknolojik iletişim araçlarıyla etkin bir şekilde sunar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, İşletmecilik ve Yönetimle İlgili Temel Kavramlar Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması
2 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Klasik Yönetim Öncesi Dönem Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması
3 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Klasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması
4 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Neo-Klasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması,
5 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
6 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Post-Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
7 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Post-Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları(Genel) Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
10 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 1- Planlama Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
11 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 2- Organizasyon (Örgütleme) Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
12 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 3- Yöneltme (Emir-Komuta) Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
13 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 4- Koordinasyon (Eşgüdümleme) Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
14 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 5- Kontrol Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması,
15 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 6- Yaratıcılık Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tutar, H. (2013) İşletme Yönetimi, (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık
Bektaş, Ç. (2018) İşletme Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınevi
Koçel, T. (2015) İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınevi
Robbins, S. & Coulter, M. (2013) Yönetimin Esasları (Çev), Ankara: Nobel Yayıncılık
Stimpson, P. & Smith, A. (2015) Business Management, (2. Edition), Cambridge University Press
Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme yönetimi. Fakülteler Kitabevi Barış Yayınları.
Güney, S. (2023). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Nobel Akademik Yayıncılık.
Güney, S. (2020). Temel ve Genel İşletme, Nobel Akademi Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
2
2
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
3
2
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
3
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
3
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
3
2
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
2
3
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 7 3 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 1 2 2
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0