Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UIT414 |
LOGISTICS AND SUPPLY CHAIN MANAGEMENT |
8 |
3 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi FİLİZ SİVASLIOĞLU |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste öğrencilerin lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin iş yaşamındaki etkisini anlayarak iş süreçlerinde lojistik yönetimini yapabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Öğrenciler lojistik operasyonları değerlendirme yeteneğini geliştirecek ve tedarik zincirinin etkinliğini kontrol edebilecektir |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, lojistik yönetimi, depolama, e-ticaret, global lojistik, tersine lojistik, lojistikte teknoloji kullanımı, tedarik zincirinin organizasyonu konularından oluşmaktadır |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi kavramlarını ilişkilendirir. (Relate) (Bloom’s 2) |
Tedarik ve Dış Kaynak Kullanımı ilkelerini yorumlar. (Interpret) (Bloom’s 2) |
Stok Yönetimi prensiplerini uygular. (Apply) (Bloom’s 3) |
Depolama Operasyonlarını iyileştirmek için Depolama ilkelerini kullanır. (Use) (Bloom’s 3) |
Pazarlama ve Fiziksel Dağıtım kavramlarına ilişkindirir. (Relate) (Bloom’s 2) |
Lojistik Operasyonlara Paketleme ve Malzeme Taşıma İlkelerini Uygular. (Apply) (Bloom’s 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma ve kaynak tarama |
Giriş ve Müşteri Hizmet Hedefleri
Lojistik tanımı, tedarik zincirindeki önemi, strateji, hizmet hedefleri |
Anlatım tartışma |
2 |
Okuma ve kaynak tarama |
Değer zinciri ve Dağıtım Kanalları Dağıtım-fayda ve sınırlamaların çeşitli kanalları |
Anlatım tartışma |
3 |
Okuma ve kaynak tarama |
Ulaştırma Stratejisi Yük taşımacılığı, araç seçimi ve maliyet ve hizmete ilişkin kararlar, rota planlama |
Anlatım tartışma |
4 |
Okuma ve kaynak tarama |
Tesis yerleri, ağ planlaması |
Anlatım tartışma |
5 |
Okuma ve kaynak tarama |
Depolama Tasarım, fonksiyonlar, düzen, site seçimi, kapsam |
Anlatım tartışma |
6 |
Okuma ve kaynak tarama |
Malzeme taşıma
Taşıma, depolama, paketleme |
Anlatım tartışma |
7 |
Okuma ve kaynak tarama |
Lojistik Dış Kaynak Kullanımı Lojistik, lojistik süreç, seçim, avantajlar, dezavantajlar, 3PL, 4PL için planlama çerçevesi |
Anlatım tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve kaynak tarama |
E-Ticaret Lojistiği Sipariş yerine getirme ve teslimat |
Anlatım tartışma |
10 |
Okuma ve kaynak tarama |
Ters Lojistik Rol ve tasarım konuları |
Anlatım tartışma |
11 |
Okuma ve kaynak tarama |
Global Lojistik Rol, operasyonel faktörler, konular, avantajlar, küresel boru hattının yönetimi |
Anlatım tartışma |
12 |
Okuma ve kaynak tarama |
Lojistikte Teknoloji Tedarik zinciri ile entegrasyon ihtiyacı, BT'nin rolü, ERP |
Anlatım tartışma |
13 |
Okuma ve kaynak tarama |
Performans Ölçme ve Kontrol Sistemleri İhtiyaç, seviye, hedef ve parametreler |
Anlatım tartışma |
14 |
Okuma ve kaynak tarama |
Odaklanarak Stratejik Boyut ve Lojistik'in Geleceğe altyapı Ürün yaşam döngüsü ile bağlantı ve izleme |
Anlatım tartışma |
15 |
Okuma ve kaynak tarama |
Öğrenci sunumu |
Anlatım tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Vinod, V. S. (2012), Lojistik Yönetimi, 3e, Pearson Eğitim |
Erturgut, R. (2016), Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık |
Alnıak, O. (2011), Tedarik Zinciri ve Satın Alma Yönetimi, İstanbul: Papatya Yayıncılık |
Jonsson, P. (2008), Logistics and Supply Chain Management, McGraw Hill Press |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
9 |
63 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
8 |
56 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
205 |
|
Total Workload of the Course Unit |
205 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|