TR EN

LOGISTICS AND SUPPLY CHAIN MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT414 LOGISTICS AND SUPPLY CHAIN MANAGEMENT 8 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FİLİZ SİVASLIOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin iş yaşamındaki etkisini anlayarak iş süreçlerinde lojistik yönetimini yapabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Öğrenciler lojistik operasyonları değerlendirme yeteneğini geliştirecek ve tedarik zincirinin etkinliğini kontrol edebilecektir
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, lojistik yönetimi, depolama, e-ticaret, global lojistik, tersine lojistik, lojistikte teknoloji kullanımı, tedarik zincirinin organizasyonu konularından oluşmaktadır

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi kavramlarını ilişkilendirir. (Relate) (Bloom’s 2)
Tedarik ve Dış Kaynak Kullanımı ilkelerini yorumlar. (Interpret) (Bloom’s 2)
Stok Yönetimi prensiplerini uygular. (Apply) (Bloom’s 3)
Depolama Operasyonlarını iyileştirmek için Depolama ilkelerini kullanır. (Use) (Bloom’s 3)
Pazarlama ve Fiziksel Dağıtım kavramlarına ilişkindirir. (Relate) (Bloom’s 2)
Lojistik Operasyonlara Paketleme ve Malzeme Taşıma İlkelerini Uygular. (Apply) (Bloom’s 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve kaynak tarama Giriş ve Müşteri Hizmet Hedefleri Lojistik tanımı, tedarik zincirindeki önemi, strateji, hizmet hedefleri Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Değer zinciri ve Dağıtım Kanalları Dağıtım-fayda ve sınırlamaların çeşitli kanalları Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama Ulaştırma Stratejisi Yük taşımacılığı, araç seçimi ve maliyet ve hizmete ilişkin kararlar, rota planlama Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama Tesis yerleri, ağ planlaması Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama Depolama Tasarım, fonksiyonlar, düzen, site seçimi, kapsam Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama Malzeme taşıma Taşıma, depolama, paketleme Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama Lojistik Dış Kaynak Kullanımı Lojistik, lojistik süreç, seçim, avantajlar, dezavantajlar, 3PL, 4PL için planlama çerçevesi Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama E-Ticaret Lojistiği Sipariş yerine getirme ve teslimat Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama Ters Lojistik Rol ve tasarım konuları Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama Global Lojistik Rol, operasyonel faktörler, konular, avantajlar, küresel boru hattının yönetimi Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama Lojistikte Teknoloji Tedarik zinciri ile entegrasyon ihtiyacı, BT'nin rolü, ERP Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama Performans Ölçme ve Kontrol Sistemleri İhtiyaç, seviye, hedef ve parametreler Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Odaklanarak Stratejik Boyut ve Lojistik'in Geleceğe altyapı Ürün yaşam döngüsü ile bağlantı ve izleme Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama Öğrenci sunumu Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Vinod, V. S. (2012), Lojistik Yönetimi, 3e, Pearson Eğitim
Erturgut, R. (2016), Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık
Alnıak, O. (2011), Tedarik Zinciri ve Satın Alma Yönetimi, İstanbul: Papatya Yayıncılık
Jonsson, P. (2008), Logistics and Supply Chain Management, McGraw Hill Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
1
2
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
1
2
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
0
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
3
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
1
2
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
2
3
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 9 63
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 8 56
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0