Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MAT127 | MATHEMATICS | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN ÇAKMAK-Dr.Öğr.Üyesi YILDIZ AYDIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere matematikle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi ve matematiğin öneminin ve analitik düşünce kavramının benimsetilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, matematiksel modelleme ,sayı sistemleri ve temel özellikleri, fonksiyonlar, tek değişkenli fonksiyonlar-lineer modeller, türevler, non-lineer fonksiyonların türevi, türevin uygulamaları ve maksimum ve minumum, fonksiyonların grafiklerinin çizimi, teğet doğru yaklaşımı ve diferensiyeller, türevin iktisadi uygulamaları, çok değişkenli fonksiyonlar, lokal extremumlar, çok değişkenli fonksiyonların iktisadi uygulamaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fonksiyon özellikleri, birinci ve ikinci dereceden fonksiyonların grafiklerini yorumlar. {Apply/ Bloom's 3} |
Doğru denklemini oluşturulabilir, Doğru grafiği çizebilir.{Evaluate/ Bloom's 5} |
Fonksiyonların istenen noktadakini limitini hesaplayabilir. Fonksiyon grafiğinden limit okuyabilir, verilen bir noktadaki sürekliliğini belirleyebilir.{Evaluate/ Bloom's 5} |
Türevi limit yardımıyla tanımlayabilir {Knowledge/ Bloom's 1}, Verilen fonksiyonun türevini türev alma kurallarıyla bulabilir. {Apply/ Bloom's 3} |
Teğet ve normal denklemlerini yazabilir, türev yardımıyla bazı işletme problemlerini çözebilir.{Apply/ Bloom's 3} |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Kümeler ve Küme İşlemler, Sayı Kümeleri, Aralık Kavramı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Mutlak Değer, Polinom Fonksiyonunun Tanımı, Birinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Doğru Denklemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Arz ve Talep Denklemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | İkinci Dereceden Polinomlar, Parabol | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Eşitsizlik, Çözüm Kümesinin Grafik Gösterimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar ve Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Limit Kavramı ve Süreklilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Limit Kavramı ve Süreklilik İşletme Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Türevin Limit yardımıyla tanımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Türev Alma Kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Türevin Geometrik Yorumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Türev Piyasa Dengesi, Başabaş Analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Marjinal Analiz ve Esneklik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Temel Matematik ve İşletme Uygulamaları, M. Erdal Balaban |
Hacısalihoğlu, H. H., Balcı, M. (1996). Temel ve Genel Matematik. Ankara: Ertem Basım Yayım. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define concepts such as management, manager and leader.
|
1 | |||||
2 |
Analyze the accuracy, reliability and validity of the new information obtained from the data.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Report the obtained data.
|
4 | |||||
2 |
Prepare software and projects related with the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the appropriate resources for data analysis related with the field.
|
3 | |||||
2 |
Analyze the work processes.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage projects as part of a team.
|
3 | |||||
2 |
Apply the material, techniques and analyzes in relation with the subject for project and work flows.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill responsibility with a focus on result in individual and team studies.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes what he/she knows about his/her field or not.
|
4 | |||||
2 |
Act the theoretical knowledge in real life with learning to learn approach.
|
4 | |||||
3 |
Apply different methods and techniques with an innovative approach in his/her research.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the results obtained in accordance with voluntarism and social responsibility projects.
|
4 | |||||
2 |
Establish a healthy contact with colleagues
|
3 | |||||
3 |
Share the analyzes and obtained results with colleagues.
|
3 | |||||
4 |
Cooperate with colleagues at international level with the help of foreign language competency.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behave in accordance with ethical values regarding the collection, analysis and reporting of data.
|
5 | |||||
2 |
Participate the design of work processes and systems with full quality.
|
4 | |||||
3 |
Cooperate with other employees for the continuation of sustainability in the profession.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |