Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS212 | E-BUSINESS AND E-COMMERCE | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEDA ALIPOUR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; elektronik ticarette yeni işletmecilik anlayış ve uygulamalarını incelemek, internette pazarlama uygulamalarını, pazar türlerini, marka geliştirmeyi, sosyal medyanın etkisini, işletme dinamiklerini, internette pazarlama karmasının oluşturulması ve pazarlama araştırması süreci konusunda bilgilendirerek, bu konuda son yıllarda yapılmış ampirik çalışmaları değerlendirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, elektronik ticaretin gelişimi, e-ticaret aşamaları, internette ürün sınıflandırma, dijital pazarlama, mobil ticaret, e-lojistik, internette pazarlama, e-iş modelleri oluşturmaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
E-Ticaret ortamını ve bileşenlerini tanır. |
Konu ve terminolojiyi işlem ve yönetim kararları içerisinde değerlendirir. |
JavaScript, CSS, ASP, XML yazılım dillerini kullanır. |
E-ticaretin olası sonuçlarını tahmin eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş ve Temel Kavramlar | Anlatım, Sunum, Tartışma |
2 | Literatür Okuması | E-Ticaretin Etkileri | Anlatım, Sunum, Tartışma |
3 | Literatür Okuması | E-Ticaretin Araçları ve Altyapısı | Anlatım, Sunum, Tartışma |
4 | Literatür Okuması | E-Ticaretin Araçları ve Altyapısı | Anlatım, Sunum, Tartışma |
5 | Literatür Okuması | E-Ticarette Ödeme Sistemleri | Anlatım, Sunum, Tartışma |
6 | Literatür Okuması | Elektronik Ödeme Sistemlerinde Güvenlik | Anlatım, Sunum, Tartışma |
7 | Literatür Okuması | E-İş ve E-Dönüşüm | Anlatım, Sunum, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuması | E-İşletme ve Bilgi Sistemleri | Anlatım, Sunum, Tartışma |
10 | Literatür Okuması | E-Ticaret ve Pazarlama | Anlatım, Sunum, Tartışma |
11 | Literatür Okuması | E-Ticaret Uygulamaları | Anlatım, Sunum, Tartışma |
12 | Literatür Okuması | E-Ticaret Uygulamaları | Anlatım, Sunum, Tartışma |
13 | Literatür Okuması | E-Ticaret ve İlgili Hukuk Düzenlemeleri | Anlatım, Sunum, Tartışma |
14 | Literatür Okuması, Sunum | E-Ticaret ve Lojistik | Anlatım, Sunum, Tartışma |
15 | Literatür Okuması, Sunum | E-Ticaret ve Vergilendirme | Anlatım, Sunum, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kırcova, İ. (2008). İnternette pazarlama. Beta Basım Yayın Dağıtım. |
Marangoz, M. (2014). İnternette pazarlama. Beta Basım Yayın Dağıtım. |
Aksoy, R. (2009). İnternet ortamında pazarlama. Seçkin Yayıncılık. |
Özmen, Ş. (2009). Ağ ekonomisinde yeni ticaret yolu e-ticaret. İstanbul Bilgi Üniversitesi. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define concepts such as management, manager and leader.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the accuracy, reliability and validity of the new information obtained from the data.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Report the obtained data.
|
3 | |||||
2 |
Prepare software and projects related with the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the appropriate resources for data analysis related with the field.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the work processes.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage projects as part of a team.
|
4 | |||||
2 |
Apply the material, techniques and analyzes in relation with the subject for project and work flows.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill responsibility with a focus on result in individual and team studies.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes what he/she knows about his/her field or not.
|
5 | |||||
2 |
Act the theoretical knowledge in real life with learning to learn approach.
|
5 | |||||
3 |
Apply different methods and techniques with an innovative approach in his/her research.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the results obtained in accordance with voluntarism and social responsibility projects.
|
5 | |||||
2 |
Establish a healthy contact with colleagues
|
4 | |||||
3 |
Share the analyzes and obtained results with colleagues.
|
4 | |||||
4 |
Cooperate with colleagues at international level with the help of foreign language competency.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behave in accordance with ethical values regarding the collection, analysis and reporting of data.
|
3 | |||||
2 |
Participate the design of work processes and systems with full quality.
|
5 | |||||
3 |
Cooperate with other employees for the continuation of sustainability in the profession.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |