Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS210 | DATABASE MANAGEMENT | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MERVE VURAL ALLAHAM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; SQL dilini kullanarak veriye erişebilme, sorgu sonuçlarını grafik, tablo, rapor şeklinde listeyebilme ve analiz yapabilme. Ayrıca, Oracle ilişkisel veritabanı sistemlerini tanıma, PL/SQL ile ileri düzey veri işleme araçları geliştirebilme. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, veritabanı sistemleri kavramları, hareket işleme, eş zamanlılık kontrolü ve veritabanı kurtarma, nesneye yönelik ve nesne-ilişkisel veritabanları, yarı yapısal veri ve XML, paralel ve dağıtık veritabanları, ileri dağıtık veritabanları kavramları, büyük veriye giriş, geçici veritabanlarıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Veri tabanı yönetim sistemlerinin organizasyon içerisindeki rolünü değerlendirir. |
Veri tabanları için güncel ve mantıksal tasarım yöntemlerini kullanır. |
Mantıksal tasarımından fiziksel bir veritabanı tasarımı oluşturur. |
Bilgi teknolojisi problemine bir veritabanı çözümünü uygular. |
SQL sorgu dilini kullanır. |
Yönetim ve raporlama uygulamaları için alternatif tasarım tekniklerini tespit eder. |
Büyük veri setleri için sorgular hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
2 | Literatür Okuması | Hareket İşleme Kavramları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Literatür Okuması | Hareket İşleme Kavramları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
4 | Literatür Okuması | Eşzamanlılık Kontrolü Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
5 | Literatür Okuması | Eşzamanlılık Kontrolü Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
6 | Literatür Okuması | Veritabanı Kurtarma Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
7 | Literatür Okuması | Nesneye yönelik ve Nesne İlişkisel Veritabanları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuması | Yarı-Yapısal Veri ve XML | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
10 | Literatür Okuması | Paralel ve Dağıtık Veritabanları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
11 | Literatür Okuması | Dağıtık Veritabanları-İleri Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
12 | Literatür Okuması | Dağıtık Veritabanları-İleri Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
13 | Literatür Okuması | Büyük Veri - Apache Hadoop, MapReduce & Pig Latin | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
14 | Literatür Okuması | Geçici Veritabanları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
15 | Literatür Okuması | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özseven, T. (2015). Veritabanı Yönetim Sistemleri II. Ekin Basım Yayın |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define concepts such as management, manager and leader.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the accuracy, reliability and validity of the new information obtained from the data.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Report the obtained data.
|
5 | |||||
2 |
Prepare software and projects related with the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the appropriate resources for data analysis related with the field.
|
5 | |||||
2 |
Analyze the work processes.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage projects as part of a team.
|
5 | |||||
2 |
Apply the material, techniques and analyzes in relation with the subject for project and work flows.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill responsibility with a focus on result in individual and team studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes what he/she knows about his/her field or not.
|
5 | |||||
2 |
Act the theoretical knowledge in real life with learning to learn approach.
|
5 | |||||
3 |
Apply different methods and techniques with an innovative approach in his/her research.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the results obtained in accordance with voluntarism and social responsibility projects.
|
5 | |||||
2 |
Establish a healthy contact with colleagues
|
4 | |||||
3 |
Share the analyzes and obtained results with colleagues.
|
5 | |||||
4 |
Cooperate with colleagues at international level with the help of foreign language competency.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behave in accordance with ethical values regarding the collection, analysis and reporting of data.
|
4 | |||||
2 |
Participate the design of work processes and systems with full quality.
|
5 | |||||
3 |
Cooperate with other employees for the continuation of sustainability in the profession.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 6 | 48 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |