Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EKF207 | MICROECONOMICS | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrenciye, firma ve birey düzeyinde iktisadi sistemin işleyişini yorumlama becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Üretim olanakları eğrisi, Arz-Talep ve Piyasa dengesi, Hükümet Müdahaleleri, Tüketici Dengesi, Piyasa Türleri gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mikro ekonomideki temel kavramları ve varsayımları açıklar. |
Tüketici dengesini analiz eder. |
Bir Mala ilişkin esneklikleri yorumlar. |
Üretici dengesini analiz eder. |
Üretimin maliyetleri, kısa ve uzun dönem tüm maliyet fonksiyonlarını açıklar. |
Tam rekabet piyasası, monopol, monopolcü rekabet piyasası, ve oligopol piyasaların stratejik davranışlarını analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Mikro Ekonomiye Giriş, Temel Tanım ve Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Fiyat Mekanizması, Talep, Talep Eğrisi, Talep Kanunu, Talep Fonksiyonu | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Giffen Paradoksu, Talep Değişmesi, Talep Kayması, Talep Esnekliği | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Talep Esnekliği, Nokta Esnekliği, Yay Esnekliği, Gelir Esnekliği | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Talebin Fiyat Elastikiyeti ve Tüketim Harcamaları, Arz, Arz Eğrisi, Arz Kanunu, Arz Fonksiyonu, Arz Değişmesi, Arz Kayması, Arz Esnekliği | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Arz Esnekliği, Nokta Esnekliği, Yay Esnekliği, Çapraz Esneklik, Piyasa Dengesi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Arz Esnekliği, Nokta Esnekliği, Yay Esnekliği, Çapraz Esneklik, Piyasa Dengesi, Üretim Olanakları Eğrisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Talep-Arz-Esneklik Kavramlarına Göre Bazı Uygulamalar (Tüketici ve Üretici Rantı, Karaborsa Fiyatı, King Kanunu, Örümcek Ağı Teoremi) | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Faydanın Ölçülebilirlik Problemi ve Tercih Sırasının Saptanması, Kardinal Fayda Yaklaşımı, Ordinal Fayda Yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Kardinal Fayda Yaklaşımı (Toplam ayda, Marjinal Fayda, Azalan Marjinal Fayda), Ordinal Fayda Yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Ordinal Fayda Yaklaşımı (Kayıtsızlık Eğrileri, Bütçe Doğrusu ve Tüketici Dengesi) | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Ordinal Fayda Yaklaşımı(Kayıtsızlık Eğrileri, Bütçe Doğrusu ve Tüketici Dengesi), Üretici Teorisi(Azalan Verimler Kanunu, Eş-Ürün Eğrileri, Eş-Maliyet Doğruları, Üretici Dengesi) | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Üretici Teorisi: Azalan Verimler Kanunu, Eş-Ürün Eğrileri, Eş-Maliyet Doğruları, Üretici Dengesi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Piyasalar ve Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Erdal M. Ünsal. (2017). Mikro İktisat. Gözden Geçirilmiş 11. Baskı. Ankara: Murat Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
3 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
1 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
3 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
2 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
3 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
2 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
2 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
2 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 8 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |