Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI207 | INTRODUCTION TO FINANCE | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere finansın temel prensipleri, finans, finansman kavramları ile süreçleri hakkında bilgilerin sistematik olarak verilmesinin sağlanması ve bu bilgileri kullanarak finansal analiz ve planlama yaparak rasyonel karar alabilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, finansal yönetimin temelleri, finansal piyasalara giriş, işletmede finansal fonksiyon, paranın zaman değeri, faiz oranlarının belirlenmesi ve faiz oranlarının vade yapısı, risk ve getiri kavramlarının tanımı ve ölçülmesi, riskin dağıtılması ve sermaye varlıkları fiyatlandırma modeli, tahvil piyasası, hisse senedi piyasası, uluslararası finansal yönetimde fırsat ve riskler, uluslararası finansal yönetimde parite döviz kuru, ve döviz kuru getiri ölçümü, risk ve yönetimi konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Finans, finansman, finans yönetimi kavramlarını ve süreçlerini tanımlar. |
Finansal tabloları, bilançoları, gelir tablolarını ve fon akım tablolarını uygulamalı örneklerden faydalanarak yorumlar. |
Finansal kaynakları, likiditeyi, alacakları; vadeye ve kaynağa göre sınıflandırır. |
Kendilerine verilen örnek sorular üzerinden basit ve bileşik faiz ve annüite hesaplamalarını uygular. |
Paranın zaman değerini ve piyasa faiz belirleyicilerini güncel ekonomik gelişmeleri değerlendirerek ilişkilendirir. |
İşletmenin likidite, faaliyet, kârlılık oranlarına bakarak belirlilik ve belirsizlik koşullarında finansal yönetim kararlarını organize eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Finansal Yönetimin Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Finansal Piyasalara Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | İşletmede Finansal Fonksiyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Paranın Zaman Değeri-1 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Paranın Zaman Değeri-2 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Faiz Oranlarının Belirlenmesi ve Faiz Oranlarının Vade Yapısı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Risk ve Getiri Kavramlarının Tanımı ve Ölçülmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Riskin Dağıtılması ve Sermaye Varlıkları Fiyatlandırma Modeli | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Tahvil Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Hisse Senedi Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Uluslararası Finansal Yönetimde Fırsat ve Riskler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Uluslararası Finansal Yönetimde Parite Döviz Kuru | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Döviz Kuru Getiri Ölçümü, Risk ve Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akgüç, Ö. (2013). Finansal Yönetim. İstanbul: Avcıol Basın Yayın. |
Madura, J. (2012). Uluslararası Finansal Yönetim-I. Çeviri Editörü: Hatice Doğukanlı, Ankara: Nobel Yayın. |
Brealey, R. A.; Myers, S. C. ve Marcus, A. J. (2007). İşletme Finansının Temelleri. Çeviri: Ünal Bozkurt, Türkan Arıkan, Hatice Doğukanlı, 6. Baskı, İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
Tirole, J. (2011). The Theory of Corporate Finance. New Jersey, United States: Princeton University Press. |
https://www.reuters.com/finance |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
5 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
3 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
2 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
3 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
3 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
3 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
3 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
4 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |