Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI319 | INTERNATIONAL FINANCE | 5 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, uluslararası finansal sistemi, sınır aşan sermaye hareketlerini kullanılan piyasa yapılarını, bu piyasalarda işlem gören menkul kıymetleri ve uluslararası işletmelerin nakit, alacak ve stok politikalarını nasıl yönettikleri konusunda öğrencileri bilgi, beceri ve yetkinliklerle donatmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, uluslararası finansal sistemin işleyişi, döviz kuru sistemleri, uluslararası sermaye hareketleri, ödemeler dengesi, uluslararası döviz, tahvil ve öz kaynak piyasaları, uluslararası işletmelerin nakit, alacak ve stok politikaları ile yatırım kararlarından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uluslararası finansal sistemin genel çerçevesini ve işleyişini öğrenir. |
Uluslararası finansal sistemi meydana getiren parçaları ve döviz kuru sistemlerini öğrenir. |
Uluslararası sermaye hareketlerinin nedenlerini ve ekonomik yapı üzerindeki etkisini belirtir. |
Ödemeler dengesi genel çerçevesini ana hatlarıyla belirtir ve ödemeler dengesi hesaplarını örneklerle açıklar. |
Döviz piyasasını, döviz vadeli işlemlerini ve döviz opsiyon işlemlerini inceler. |
Uluslararası tahvil piyasalarını ve tahvil ihraç etme yöntemlerini açıklar. |
Uluslararası hisse senedi piyasalarına hisse senedi ihraç türlerini örneklerle açıklar. |
Uluslararası işletmelerin stok ve alacak politikası ile yatırım kararlarının detaylarını ölçeklerle açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Finans ve Genel Çerçevesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Finansal Sistem | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Finansal Sistem | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap ve makale okuma | 29 Ekim Resmi Tatil | - |
5 | Kitap ve makale okuma | Döviz Kuru Sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Sermaye Hareketleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap ve makale okuma | Ödemeler Dengesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Finansta Temel Parite Koşulları ve Döviz Kurlarının Tahmini | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap ve makale okuma | Döviz Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap ve makale okuma | Döviz Vadeli İşlemleri ve Döviz Opsiyonları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Tahvil Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası Öz Kaynak Piyasaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası İşletmelerde Nakit Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap ve makale okuma | Uluslararası İşletmelerde Stok Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yalçiner, K.,(2012). Uluslararası Finansman. Detay Yayıncılık. |
Doğukanlı, H., (2015). Uluslararası Finans. Karahan Kitabevi. |
Moffett, M. H., & Barrett, M. E. (2001). Cases in International Finance. Addison Wesley. |
Baker, J. C. (1998). International Finance: Management, Markets, and Institutions. Prentice Hall. |
Seyidoğlu H., (1994).Uluslararası Finans. Güzem Yayınları. |
Shapiro A.,(2003). Multinational Financial Management, Seventh Edition. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
5 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
2 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
3 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
5 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
4 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
5 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
3 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
3 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 10 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 12 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 200 |
Total Workload of the Course Unit | 200 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |