Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI425 | FINANCIAL GLOBALIZATION | 7 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere 20. Yüzyılın ikinci yarısından itibaren ortaya çıkan neoliberal politikaların finansal eklemlenme sürecini nasıl etkilediğinin, bu finansallaşmayla temel ekonomik göstergelerin ve gelir dağılımlarının nasıl farklılaştığının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, uluslararası bankacılık çözümlemesi, finansal sistemlerin birbirine eklemlenme süreci, yabancı ülke menkul piyasaları, uluslararası borsa işlemleri, Forex piyasası, dünya finans piyasası, uluslararası portföy yatırımları, uluslararası sermaye kaynakları, uluslararası risk yönetimi, dolaysız sermaye yatırımları, uluslararası vergilendirme, Türkiye’nin ve seçilmiş ülke örneklerinin ödemeler dengesinin karşılaştırılması, ve uluslararası finansal krizler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Küreselleşme hakkındaki temel bilgileri özetler |
Küreselleşmenin tarihsel gelişimini açıklar |
Finansal küreselleşme ve finansal krizler arasındaki ilişkiyi temel iktisadi kavramlara dayandırarak analiz eder |
Dolaysız sermaye yatırımlarının ödemeler dengesi üzerine olan etkisini tablolar üzerinden tartışır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Uluslararası Bankacılık Çözümlemesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Finansal Sistemlerin Birbirine Eklemlenme Süreci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Yabancı Ülke Menkul Piyasaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Uluslararası Borsa İşlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Forex Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Dünya Finans Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Uluslararası Portföy Yatırımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Uluslararası Sermaye Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Uluslararası Risk Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Dolaysız Sermaye Yatırımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Uluslararası Vergilendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Türkiye’nin ve Seçilmiş Ülke Örneklerinin Ödemeler Dengesinin Karşılaştırılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Uluslararası Finansal Krizler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akter, B. (2014). Küresel Ticaret: Temelleri Riskleri ve Finansmanı. İstanbul: Gita Yayınları. |
Rodrik, D. (2011). Akıllı Küreselleşme. Çeviri: Burcu Aksoy, 1. Baskı, Ankara: Efil Yayınevi. |
Özer, G. H. (2006). Finansal Liberalizasyon Politikaları ve Kriz İlişkisi: 1980 Sonrası Asya ve Türkiye Örneği. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu. |
Williamson, J. ve Mahar, M. (2002). Finansal Liberalizasyon Üzerine Bir İnceleme. Çeviri: Güven Delice, 1. Baskı, Ankara: Liberte Yayınları. |
Cline, W. (2011). Financial Globalization, Economic Growth, and the Crisis of 2007-09. Washington, United States: The Peterson Institute for International Economics. |
Esen, O. (1998). Finansal Küreselleşme Ortamında Gelişmekte Olan Ülkelere Yönelik Portföy Yatırımları, C.9, S. 30, ss. 59-70. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
5 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
3 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
4 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
3 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
3 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
4 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
3 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
4 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 10 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 12 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 200 |
Total Workload of the Course Unit | 200 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |