Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI206 | INTERNATIONAL BUSINESS MANAGEMENT | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere uluslararası işletmecilik ile ilgili kavramlar hakkında bilgi verilmesi ve uluslararası firmaların yönetimiyle ilgili küresel bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, uluslararası işletmeciliğin tanımı ve kapsamı, uluslararası pazara giriş, uluslararası işletme olma süreci, uluslararası işletmelerde örgüt yapıları ve yönetsel problemler, Franchising anlaşmaları uygulama örnekleri, uluslararası çevre, uluslararası işletmelerde genel çevre analizleri, uluslararası işletmelerde, iş çevresi analizleri, uluslararası işletmeleri etkileyen çevresel güçler, uluslararası işletmelerde pazarlama faaliyetleri, uluslararası işletmelerde insan kaynakları yönetimi, uluslararası işletmelerde farklılıkların yönetimi, ve elektronik ticaret ve uluslararası işletmeciliğe etkileri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uluslararası işletmeciliğinin kapsamını, terminolojisini ve uluslararası çevre kavramlarını kullanarak tanımlar |
Uluslararası işletmelerin yerel işletmelerden farklarını örneklerle açıklar |
Çokuluslu ve uluslararası işletmelerin karşılaştığı yönetsel problemleri çözer |
Güncel ekonomik koşulları değerlendirerek küresel rekabet ortamında var olma yollarını analiz eder |
Ekonomik, finansal, politik, hukuki ve fiziksel güçlerin ve alanların analizini yaparak uluslararası işletmeleri etkileyen çevresel güçleri inceler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmeciliğin Tanımı ve Kapsamı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Uluslararası Pazara Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Uluslararası İşletme Olma Süreci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmelerde Örgüt Yapıları ve Yönetsel Problemler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Franchising Anlaşmaları Uygulama Örnekleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Uluslararası Çevre | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmelerde Genel Çevre Analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmelerde İş Çevresi Analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmeleri Etkileyen Çevresel Güçler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmelerde Pazarlama Faaliyetleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmelerde İnsan Kaynakları Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Uluslararası İşletmelerde Farklılıkların Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Elektronik Ticaret ve Uluslararası İşletmeciliğe Etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mürze, S. K. (2018). Uluslararası İşletmecilik ve Yönetim. 1. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları. |
Wild, J. ve Wild, K. (2017). Uluslararası İşletmecilik. Çeviri Editörü: Doç. Dr. Güler Sağlam Arı, 8. Baskıdan Çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Bulut, Ç. ve Pırnar, İ. (2013). Uluslararası İşletmecilik Temel Kavramlar. 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Morrison, J. (2008). International Business : Challenges in a Changing World. Gordonsville, United States: Palgrave MacMillan. |
Temizel, H.,Turan, E., ve Temizel, M. (2008). Küresel İşletmecilikte Ülkelerin Sosyo-Kültürel Yapılarından Kaynaklanan Sorunlar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. dergisosyalbil.selcuk.edu.tr |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
4 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
5 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
3 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
4 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
2 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
3 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
4 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
5 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
5 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |