Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI310 | TRADE GLOBALIZATION | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere günümüzde ülkelerin ekonomik olarak birbirleriyle eklemlenmesiyle şekillenen sürecin tarihsel boyutunun ve bu sürecin ülkelere yansıyan olumlu ve olumsuz yanlarının kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, küreselleşmenin başlangıcı, devletlerin ve piyasaların küreselleşmesi, küreselleşmenin yükselişi, Bretton Woods, gümrük tarifeleri ve ticaret uygulamaları, Dünya Ticaret Örgütü, sermayenin küreselleşmesi, haberleşme ve ulaşım maliyetleri, çokuluslu işletmelerin büyümesi, küreselleşme ile birlikte eşitsizliklerin artışı ve yoksulluk, işgücü yapısındaki değişim, istihdam ve işsizlik, enformel sektör, sendikalaşma, ve sosyal güvenlik sistemleri ve sosyal politikalar konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
18. ve 19. Yüzyıllarda gerçekleşen küreselleşen ticaretin süreçleriyle, günümüzün uluslararasılaşan ticari faaliyetlerini tarihsel ve politik bir perspektifle kıyaslar |
Uluslararası ticari faaliyetlerin dönemlere etkisini ana akım ekonomik farklı iktisadi perspektifleri kullanarak açıklar |
1980 sonrası uygulanan neoliberal politikalar sonucu ortaya çıkan ekonomik krizleri bölgesel farklılıkları gözeterek sıralar |
“Gıda arzı” ve “küresel ısınma” gibi güncel çevresel sorunlara bakarak uygulanabilecek proaktif politikaları tartışır |
İnsani gelişim göstergeleri ile ticari küreselleşme süreçlerini uygulanan neoliberal politikalar çerçevesinde inceler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Küreselleşmenin Başlangıcı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Devletlerin ve Piyasaların Küreselleşmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Küreselleşmenin Yükselişi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Bretton Woods, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Dünya Ticaret Örgütü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Sermayenin Küreselleşmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Haberleşme ve Ulaşım Maliyetleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Çokuluslu İşletmelerin Büyümesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Küreselleşme ile Birlikte Eşitsizliklerin Artışı ve Yoksulluk | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | İşgücü Yapısındaki Değişim, İstihdam ve İşsizlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Enformel Sektör | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Sendikalaşma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Sosyal Güvenlik Sistemleri ve Sosyal Politikalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bauman, Z. (2014). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. Çeviri: Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Akter, B. (2014). Küresel Ticaret: Temelleri Riskleri ve Finansmanı. İstanbul: Gita Yayınları. |
Balan, Feyza. (2016). Türkiye’de Küresel Ticaret. Bursa: Dora Yayıncılık. |
Helpman, E. (2011). Understanding Global Trade. Cambridge, Mass., United States: Harvard University Press. |
Karagöz, K. Ve Karagöz, M. (2009). Türkiye’nin Küresel Ticaret Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.10, S.2, ss. 127-144. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
3 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
4 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
4 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
3 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
4 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
4 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
5 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
4 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 10 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 12 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 200 |
Total Workload of the Course Unit | 200 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |