TR EN

TRADE GLOBALIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI310 TRADE GLOBALIZATION 6 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere günümüzde ülkelerin ekonomik olarak birbirleriyle eklemlenmesiyle şekillenen sürecin tarihsel boyutunun ve bu sürecin ülkelere yansıyan olumlu ve olumsuz yanlarının kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, küreselleşmenin başlangıcı, devletlerin ve piyasaların küreselleşmesi, küreselleşmenin yükselişi, Bretton Woods, gümrük tarifeleri ve ticaret uygulamaları, Dünya Ticaret Örgütü, sermayenin küreselleşmesi, haberleşme ve ulaşım maliyetleri, çokuluslu işletmelerin büyümesi, küreselleşme ile birlikte eşitsizliklerin artışı ve yoksulluk, işgücü yapısındaki değişim, istihdam ve işsizlik, enformel sektör, sendikalaşma, ve sosyal güvenlik sistemleri ve sosyal politikalar konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

18. ve 19. Yüzyıllarda gerçekleşen küreselleşen ticaretin süreçleriyle, günümüzün uluslararasılaşan ticari faaliyetlerini tarihsel ve politik bir perspektifle kıyaslar
Uluslararası ticari faaliyetlerin dönemlere etkisini ana akım ekonomik farklı iktisadi perspektifleri kullanarak açıklar
1980 sonrası uygulanan neoliberal politikalar sonucu ortaya çıkan ekonomik krizleri bölgesel farklılıkları gözeterek sıralar
“Gıda arzı” ve “küresel ısınma” gibi güncel çevresel sorunlara bakarak uygulanabilecek proaktif politikaları tartışır
İnsani gelişim göstergeleri ile ticari küreselleşme süreçlerini uygulanan neoliberal politikalar çerçevesinde inceler

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Küreselleşmenin Başlangıcı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Devletlerin ve Piyasaların Küreselleşmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Küreselleşmenin Yükselişi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Bretton Woods, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Dünya Ticaret Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Sermayenin Küreselleşmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Haberleşme ve Ulaşım Maliyetleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Çokuluslu İşletmelerin Büyümesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Küreselleşme ile Birlikte Eşitsizliklerin Artışı ve Yoksulluk Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma İşgücü Yapısındaki Değişim, İstihdam ve İşsizlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Enformel Sektör Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Sendikalaşma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Sosyal Güvenlik Sistemleri ve Sosyal Politikalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bauman, Z. (2014). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. Çeviri: Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Akter, B. (2014). Küresel Ticaret: Temelleri Riskleri ve Finansmanı. İstanbul: Gita Yayınları.
Balan, Feyza. (2016). Türkiye’de Küresel Ticaret. Bursa: Dora Yayıncılık.
Helpman, E. (2011). Understanding Global Trade. Cambridge, Mass., United States: Harvard University Press.
Karagöz, K. Ve Karagöz, M. (2009). Türkiye’nin Küresel Ticaret Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.10, S.2, ss. 127-144.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
5
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
4
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
4
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
4
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
3
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
4
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
4
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
5
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 10 70
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 12 60
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 200
Total Workload of the Course Unit 200
Workload (h) / 25.5 7,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0