TR EN

E-COMMERCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI426 E-COMMERCE 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN DEMİREL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere yeni küresel ekonomik düzende ticari faaliyetlerde önemi artan elektronik ticaretin temel kavramlarının öğretilmesi, yeni iş modelleri hakkında bilgi verilmesi, ve elektronik ticaretin tarihsel gelişiminin, farklı sektörler ve pazarlar ile bağlantılı güncel akımların etkisinin gösterilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, internet ve elektronik ticaretle ilgili temel kavramlar, elektronik ticaretin tarihi gelişimi, internet ve “www” teknolojisi, dijital ekonomi, e-ticaret türleri, e-ticaret planlaması, e-ticaretin yasal, etik ve vergi kuralları, internetin pazarlamaya getirdiği yenilikler, web sitesinin marka bağımlılığı, e-pazarlama ve internete entegre pazarlama stratejileri, siber güvenlik, e-ticaret yazılım ve donanımları, ve e-ticaretle ilgili güncel konuların tartışılması konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnternet ve elektronik ticaretle ilgili temel kavramları detaylandırarak listeler
Elektronik ticaretin tarihsel gelişimini kronolojik olarak listeler
E-ticaret uygulamalarını yasal ve etik kurallara dayanarak kıyaslar
İnterneti, www teknolojisini ve dijital ekonomiyi tarihsel boyutuna bağlı olarak kategorilendirir
E-ticaret uygulamalarının planlamasını türlerine bakarak oluşturur

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma İnternet ve Elektronik Ticaretle İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Elektronik Ticaretin Tarihi Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma İnternet ve “www” Teknolojisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Dijital Ekonomi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma E-Ticaret Türleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma E-Ticaret Planlaması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma E-Ticaretin Yasal, Etik ve Vergi Kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma İnternetin Pazarlamaya Getirdiği Yenilikler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Web Sitesinin Marka Bağımlılığı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma E-Pazarlama ve İnternete Entegre Pazarlama Stratejileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Siber Güvenlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma E-Ticaret Yazılım ve Donanımları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma E-Ticaretle İlgili Güncel Konuların Tartışılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çakırer, M. A. (2013). Elektronik Ticaret. Bursa: Ekin Basım Yayın.
Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınevi.
Dokur, Ş. ve Erbaşlar, G. (2012). Elektronik Ticaret. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Metin, İ. (2012). İhracat ve İthalatçılar İçin Elektronik Ticaret. 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Manzoor, A. (2012). E-Commerce. Germany: LAP Lambert Academic Publishing.
Altınok, S., Sugözü, İ. Ve Çetinkaya, M. (2003). Geleneksel Ticaretten Yeni Ekonomiye Elektronik Ticaretin Temel Ekonomik Etkiler. http://inet-tr.org.tr/inetconf9/bildiri/89.pdf

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
3
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
2
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
4
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
4
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
4
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
3
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
4
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
3
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 5 7 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 175
Total Workload of the Course Unit 175
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0