TR EN

BASIC PROGRAMMING I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YZM103 BASIC PROGRAMMING I 1 4 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilere bilgisayar programlama ile ilgili temel konuların öğretilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda dersin temel amacı öğrenciyi algoritma tasarlayacak yetkinliğe ulaştırmak ve tasarlanan algoritmaya uygun program geliştirebilmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Programlamanın temelleri, algoritma, akış şemaları, C programlama dilinin temelleri, kontrol akış ifadeleri, döngüler, fonksiyonlar ve diziler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel programlama kavramlarını öğreneceklerdir.
Temel yapısal programlama bileşenlerini (koşullu komutlar, dögüler, fonksiyonlar vb.) belirli bir problemi çözerken uygulayabilmek.
C programlama dilinde kod yazabileceklerdir.
C programlama dilinde kodları analiz edebileceklerdir.
İşaretçiler ve dinamik hafıza kullanımı kavramlarını açıklayabilmek
Bir mühendislik problemi için bir algoritma ve programlama çözümü tasarlayabilme.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Bilgisayar Sistemlerine, Bilgisayar Dillerine ve Algoritmalara Giriş Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
2 - C Programlamaya Giriş Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
3 - Kontrol Yapıları Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
4 - Kontrol Yapıları Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
5 - Fonksiyonlar Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
6 - Fonksiyonlar Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
7 - Fonksiyonlar Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Diziler Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
10 - Diziler Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
11 - Diziler Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
12 - İşaretçiler Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
13 - Yapılandırılmış Veri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
14 - Yapılandırılmış Veri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
15 - Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Problem Solving and Programming Concepts, 9th ed., M. Sprankle, J. Hubbard, Prentice Hall, 2011The C Programming Language, B.W. Kernighan, D.M. Ritchie, Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1988Problem Solving and Program Design in C, 7th ed., J.R. Hanly, E.B. Koffman, Pearson, 2013C How to Program, 7th ed., P. Deitel, H. Deitel, Prentice Hall, 2013

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 1 20 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 5 35
Kısa Sınav 2 5 10
Kısa Sınav Hazırlığı 2 15 30
TOPLAM 56 0 209
Total Workload of the Course Unit 209
Workload (h) / 25.5 8,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0