TR EN

SOFTWARE REQUIREMENTS ENGINEERING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YZM202 SOFTWARE REQUIREMENTS ENGINEERING 4 3 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders yazılım mühendisliği kavram ve prensiplerini, yazılım sürecini, yazılım geliştirme yöntemlerini, sistem modelleme için UML kullanımını tanıtmayı hedefler.
Contents of the Course Unit: Yazılım mühendisliğinin temel kavram ve prensipleri. Yazılım mühendisliği terminolojisi ve kavramları, özellikle UML kullanarak temel modelleme ve tasarım. Gereksinimlerin, yazılım mimarisinin ve testin temelleri

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sistem geliştirilmesinde sistem mühendisliği yaklaşımının önemini kavrayabilme
Soyutlama ve modellemenin önemini kavrayabilme
Sistem modelleme için UML kullanımında akıcı olma
Bir CASE aracı kullanabilme
Bir yazılım projesi için farklı modeller önerebilme ve değerlendirebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş, yazılım mühendisliğinin tarihçesi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
2 - Yazılım Mühendisliği Bilim Dalı Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
3 - Sistemler, Sistem Mühendisliği, Sistem Yaşam Döngüsü, Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
4 - Yazılım Süreç Modelleri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
5 - Yazılım Süreç Modelleri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
6 - Birleştirilmiş Süreç Modeli Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
7 - Çevik Yazılım Geliştirme Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Projeye başlama. Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
10 - Proje yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
11 - Proje yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
12 - Gereksinim mühendisliği Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
13 - Sistem modelleme Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
14 - Yazılım Evrim Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
15 - Süreç iyileştirmeleri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0