Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YZM305 | CYBER SECURITY AND UTILIZATIONS | 5 | 3 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE KARACAYILMAZ-Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Teknolojik gelişmler hayatımızı oldukça kolaylaştırmış ancak bunun yanında önemli tehditleri de beraberinde getirmiştir. Bu ders ile bilişim sistemlerinde var olan güvenlik zafiyetleri ve tehditlerin anlaşılabilmesi, siber saldırılara karşı alınması gereken önlemler ve siber farkındalığın oluşturulması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Giriş, Temel Tehditler, Güvenlik açığı Analizi, Profil Analizi, Modus Operandi Kavramı, Siber Suç - Siber Terörizm - Siber Savaş,Zararlı Yazılım ve Kötü Amaçlı Yazılımlar, Virüs Tarayıcı Tasarımı ve Kullanım Politikaları, Ağ Güvenliği, Mobil Güvenlik, Sosyal Medya ve Güvenlik, Güvenlik endişeleri, Temel tanımlar ve kriptografi tarihi, Simetrik Kriptosistemler, Asimetrik Kriptosistemler, Asimetrik Protokoller: Elektronik ve Mobil İmza Sistemleri, Bilgisayar Adli Bilimi, İyi Güvenlik Uygulamaları İlkeleri, Türk Ceza Hukuku: Bilgisayar Suçları Bölümü |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Siber güvenlik tehditlerini anlayabilme. |
Güvenlik saldırılarının ve güvenlik yönetimi konularının tespit ve önlenmesine yönelik teknik yaklaşımları kullanabilme. |
Siber güvenliğin temel prensiplerine odaklanabilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş, Temel Tehditler, Güvenlik Açığı | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | - | Analiz, Profil Analizi, MO. | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | - | ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
4 | - | Zararlı Yazılım ve Kötü Amaçlı Yazılımlar, Virüs Tarayıcı Tasarımı ve Kullanım Politikalar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
5 | - | Ağ güvenliği ve Mobil güvenlik | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
6 | - | İşletim Sistemleri ve Kritik Altyapı Güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
7 | - | Sosyal Mühendislik ve Siber Zorbalık, Parola Güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | IOT için güvenlik endişeleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | - | Temel tanımlar ve kriptografi tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
11 | - | Simetrik ve Asimetrik Kriptosistemler | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
12 | - | Asimetrik Protokoller: Elektronik ve Mobil imza sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
13 | - | Sızma Testi Aşamaları ve Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
14 | - | Sızma Testi Aşamaları ve Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
15 | - | Sızma Testi Aşamaları ve Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to communicate effectively with various stakeholders
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |