Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YZM304 | SOFTWARE DESIGN AND ARCHITECTURE | 6 | 3 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, yazılım projelerinin yazılım mühendisliği disiplinine uygun bir biçimde modellenmesi, tasarlanması ve geliştirilmesini sağlamaktır. Bu doğrultuda, öğrencilere yazılım mühendisliğinin temel ilkeleri, yazılım geliştirme sürecinin aşamaları, yazılım tasarım standartları ve yaygın olarak kabul görmüş tasarım desenleri hakkında bilgi aktarılması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, yazılım mimarisi ve tasarımına yönelik temel tasarım ilkeleri ile stratejileri kapsamaktadır. İçeriğinde, mimari stiller, kalite özellikleri, gösterim ve belgelendirme yöntemleri, referans mimariler, alan odaklı mimari yaklaşımlar, desen tabanlı tasarım, bileşen tabanlı tasarım, ölçek odaklı tasarım ve detay tasarım süreçlerinde arayüz tasarımının ele alınması yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yazılım mühendisliğinin temel unsurlarını tanımlayabilme becerisine sahip olur. |
Yazılım tasarımı ve mimarinin temel ilkelerini kavrar. |
Mimari tasarım yöntemlerini anlar, bu konuda araştırma yapar ve yöntemler arasında karşılaştırmalar yapabilir. |
Gerçek yaşam projeleri geliştirme yetkinliğini kazanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Nesneye Dayalı Programlama Kavramlarının Gözden Geçirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | - | Tasarım Desenlerine Giriş, Strateji Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | - | Gözlemci Tasarım Desen | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
4 | - | Dekoratör Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
5 | - | Fabrika Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
6 | - | Soyut Fabrika Deseni ve Yegane Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
7 | - | Komut Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Uyumlayıcı ve Cephe Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | - | Kalıp Yordam Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
11 | - | Yineleyici Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
12 | - | Bileşik Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
13 | - | Durum Tasarım Deseni | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
14 | - | Tasarım Desenleriyle Daha İyi Yaşam | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
15 | - | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to communicate effectively with various stakeholders
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 78 |
Total Workload of the Course Unit | 78 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |