TR EN

DATABASE MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIL309 DATABASE MANAGEMENT 5 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE KARACAYILMAZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere varlıkları ve ilişkileri tanımlamayı, nitelikleri ve eşsiz tanımlayıcıları modellemeyı, veri modelini normalize etmeyı, veri modelini fiziksel veritabanına dönüştürmeyı, ilişkisel veritabanı sistemlerinin genel ilkelerini tanımlamayı, SQL sorgulama dili ile uygulamalar geliştirmeyi öğretmektedir.
Contents of the Course Unit: İlişkisel Veritabanlarına Giriş, İlişkisel Veritabanı Yönetim Sistemleri, Varlık İlişki Modelleri, Veri Modelleme ve Normalizasyon, SQL: Veri Tanımlama Dili, Tanımlı Fonksiyonlar, SQL Sorguları ve Oracle Objeleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Varlıkları ve ilişkileri tanımlar.
Veri modellerini oluşturur.
İlişkisel veritabanlarını ifade eder.
Fiziksel olarak veritabanlarını oluşturur.
SQL sorguları oluşturur.
Veritabanı Yönetim Sisteminde uygulamalar geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Kaynaklar Veri, Veri Tabanı Kavramlarının Önemi Yüz yüze anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Problem Tanımı ve Veri Toplama Yüz yüze anlatım
3 Yazılı Kaynaklar İlişkisel veritabanlarına giriş Yüz yüze anlatım
4 Yazılı Kaynaklar İlişkisel veritabanı yönetim sistemleri Yüz yüze anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Veri Modelleri Yüz yüze anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Varlık – İlişki Diyagramları Yüz yüze anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Veri Modelleme ve Normalizasyon Yüz yüze anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar SQL: Veri Tanımlama Dili Yüz yüze anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Basit SQL sorguları Yüz yüze anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Yerleşik SQL fonksiyonları Yüz yüze anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Karmaşık SQL sorguları Yüz yüze anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Tetikleyiciler Yüz yüze anlatım
14 Yazılı Kaynaklar İndeksleme Yüz yüze anlatım
15 Yazılı Kaynaklar Oracle nesneleri Yüz yüze anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Database Systems using Oracle: A Simplified Guide to SQL and PL/SQL, Nilesh Shah, Pearson Prentice Hall, 2005
Database Systems: A Practical Approach to Design, Implementation and Management, Thomas M. Connolly, Carolyn E. Begg, Pearson, 2014

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 4 12
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0