Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BIL309 |
DATABASE MANAGEMENT |
5 |
4 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere varlıkları ve ilişkileri tanımlamayı, nitelikleri ve eşsiz tanımlayıcıları modellemeyı, veri modelini normalize etmeyı, veri modelini fiziksel veritabanına dönüştürmeyı, ilişkisel veritabanı sistemlerinin genel ilkelerini tanımlamayı, SQL sorgulama dili ile uygulamalar geliştirmeyi öğretmektedir. |
Contents of the Course Unit: |
İlişkisel Veritabanlarına Giriş, İlişkisel Veritabanı Yönetim Sistemleri, Varlık İlişki Modelleri, Veri Modelleme ve Normalizasyon, SQL: Veri Tanımlama Dili, Tanımlı Fonksiyonlar, SQL Sorguları ve Oracle Objeleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Varlıkları ve ilişkileri tanımlar. |
Veri modellerini oluşturur. |
İlişkisel veritabanlarını ifade eder. |
Fiziksel olarak veritabanlarını oluşturur. |
SQL sorguları oluşturur. |
Veritabanı Yönetim Sisteminde uygulamalar geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Veri, Veri Tabanı Kavramlarının Önemi |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Problem Tanımı ve Veri Toplama |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
İlişkisel veritabanlarına giriş |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
İlişkisel veritabanı yönetim sistemleri |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Veri Modelleri |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Varlık – İlişki Diyagramları |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Veri Modelleme ve Normalizasyon |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
SQL: Veri Tanımlama Dili |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Basit SQL sorguları |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Yerleşik SQL fonksiyonları |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Karmaşık SQL sorguları |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Tetikleyiciler |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
İndeksleme |
Yüz yüze anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Oracle nesneleri |
Yüz yüze anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Database Systems using Oracle: A Simplified Guide to SQL and PL/SQL, Nilesh Shah, Pearson Prentice Hall, 2005 |
Database Systems: A Practical Approach to Design, Implementation and Management, Thomas M. Connolly, Carolyn E. Begg, Pearson, 2014 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of information technologies by means of internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
4 |
4 |
16 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
4 |
12 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|