Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
INS337 |
FOUNDATION ENGINEERING |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM RASİN DÜZCEER |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Temel inşaatının, inşaat mühendisliğindeki yeri ve önemi aktarılarak, temel sistemlerinin analiz ve tasarım yöntemlerinin tanıtılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Geoteknik mühendisliğinin tanıtılması, zemin inceleme aşamaları, saha deneyleri, yüzeysel temellerin taşıma gücü, oturmaları ve SPT deneyi, tekil, birleşik ve radye temellerin analizleri, derin temeller, kazık türleri, kazık grupları ve tasarımı, kazık yükleme deneyleri, yüzeysel temellerin betonarme tasarımı konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Geoteknik yapıları ve zemin inceleme aşamalarını tanıyabilme |
Temel inşaatı problemlerini çözebilmek için gereken ana ilkeleri kazanabilme |
Temel inşaatı problemlerini başlıca geoteknik yöntemlerle analiz edip çözebilme |
Temelleri, standartlaşmış geoteknik yöntemler ve mühendislik karar verme becerisi kullanarak tasarlayabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Geoteknik mühendisliğine giriş |
- |
2 |
- |
Arazi incelemeleri ve deneyleri |
- |
3 |
- |
Arazi incelemeleri ve deneyleri |
- |
4 |
- |
Temel tipleri |
- |
5 |
- |
Yüzeysel temellere giriş |
- |
6 |
- |
Tekil temeller |
- |
7 |
- |
Tekil temeller |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Sürekli temeller |
- |
10 |
- |
Sürekli temeller |
- |
11 |
- |
Radye temel |
- |
12 |
- |
Derin temeller |
- |
13 |
- |
Derin temeller |
- |
14 |
- |
Zemin iyileştirmeleri |
- |
15 |
- |
FİNAL |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Braja M. Das, 1998, Principles for Foundation Engineering, PWS; 4 edition, ISBN:978-05349540 |
Joseph E. Bowles, 1995, Foundation Analysis and Design, McGraw-Hill Higher Education; 5 edition, ISBN:978-00791224 |
Braja M. Das, 2001, Principles of Geotechnical Engineering, Brooks/Cole; 5th Revised edition edition, ISBN:978-05343874 |
Sönmez Yıldırım, 2018, Zemin İncelemesi ve Temel Tasarımı, Birsen Yayınevi |
Bayram Ali Uzuner, 2014, Temel Mühendisliğibe Giriş, Derya Kitabevi |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
1 |
14 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
124 |
|
Total Workload of the Course Unit |
124 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|