Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
INS218 |
SOIL MECHANICS |
4 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM RASİN DÜZCEER |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Zemin mekaniğinin ana prensipleri ile zemin mekaniği problemlerinin
çözümü için gerekli zemin parametrelerinin tanıtılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Zeminlerin fiziksel ve endeks özellikleri, zeminlerin
sınıflandırılması, kompaksiyon, zeminlerin hidrolik özellikleri,
kapilarite, permeabilite, sızma, efektif, nötr ve toplam
gerilmeler, zeminde gerilme deformasyon bağıntısı, zeminde gerilme
dağılışı, konsolidasyon, kayma direnci, toprak basınçları konularını
içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Ana özelliklerini tanıyıp, zeminleri zemin sınıflandırma yöntemleriyle sınıflandırabilme |
Doğal ve çevresel koşullara bağlı zemin mekaniği problemlerini çözebilme |
Zemin özelliklerini belirlemek için kullanılan laboratuvar deneylerini anlayıp, deney sonuçlarından zemin parametrelerini elde edebilme |
Zemin davranışını anlayarak, dayanım ve şekil değiştirme problemlerini çözebilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Zeminlerin oluşumu ve fiziksel özellikleri |
- |
2 |
- |
Zeminlerin endeks özellikleri ve sınıflandırılması |
- |
3 |
- |
Kompaksiyon |
- |
4 |
- |
Hidrolik özelliklerve kapilarite |
- |
5 |
- |
Permeabilite, donma etkisi |
- |
6 |
- |
Efektif, nötr ve toplam gerilmeler |
- |
7 |
- |
Zeminde gerilme- deformasyon bağıntısı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Gerilme dağılışı |
- |
10 |
- |
Konsolidasyon |
- |
11 |
- |
Konsolidasyon |
- |
12 |
- |
Kayma direnci |
- |
13 |
- |
Kayma direnci |
- |
14 |
- |
Zeminde plastik denge |
- |
15 |
- |
Toprak basınçları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
B.M. Das (2010), Principles of Geotechnical Engineering, 7th Edition, Cengage Learning. |
Craig, R.F., 1997, Soil Mechanics, Spon Press; 6th edition |
R.D. Holtz, W.D. Kovacs and T.C. Sheahan (2011), An Introduction to Geotechnical Engineering 2nd Edition, Pearson-Prentice-Hall. |
M.Budhu (2011), Soil Mechanics and Foundations, 3rd Edition, John Wiley and Sons. |
Ozudogru, K., Tan, O., Aksoy, I.H., 2001, Soil Mechanics with Solved Problems, Birsen
Press, Istanbul. |
Kumbasar, V., Kip, F., 1999, Soil Mechanics Problems, Caglayan Kitabevi, Beyoglu, Istanbul. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
104 |
|
Total Workload of the Course Unit |
104 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|