TR EN

SOIL MECHANICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
INS218 SOIL MECHANICS 4 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM RASİN DÜZCEER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Zemin mekaniğinin ana prensipleri ile zemin mekaniği problemlerinin çözümü için gerekli zemin parametrelerinin tanıtılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Zeminlerin fiziksel ve endeks özellikleri, zeminlerin sınıflandırılması, kompaksiyon, zeminlerin hidrolik özellikleri, kapilarite, permeabilite, sızma, efektif, nötr ve toplam gerilmeler, zeminde gerilme deformasyon bağıntısı, zeminde gerilme dağılışı, konsolidasyon, kayma direnci, toprak basınçları konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ana özelliklerini tanıyıp, zeminleri zemin sınıflandırma yöntemleriyle sınıflandırabilme
Doğal ve çevresel koşullara bağlı zemin mekaniği problemlerini çözebilme
Zemin özelliklerini belirlemek için kullanılan laboratuvar deneylerini anlayıp, deney sonuçlarından zemin parametrelerini elde edebilme
Zemin davranışını anlayarak, dayanım ve şekil değiştirme problemlerini çözebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Zeminlerin oluşumu ve fiziksel özellikleri -
2 - Zeminlerin endeks özellikleri ve sınıflandırılması -
3 - Kompaksiyon -
4 - Hidrolik özelliklerve kapilarite -
5 - Permeabilite, donma etkisi -
6 - Efektif, nötr ve toplam gerilmeler -
7 - Zeminde gerilme- deformasyon bağıntısı -
8 - ARA SINAV -
9 - Gerilme dağılışı -
10 - Konsolidasyon -
11 - Konsolidasyon -
12 - Kayma direnci -
13 - Kayma direnci -
14 - Zeminde plastik denge -
15 - Toprak basınçları -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

B.M. Das (2010), Principles of Geotechnical Engineering, 7th Edition, Cengage Learning.
Craig, R.F., 1997, Soil Mechanics, Spon Press; 6th edition
R.D. Holtz, W.D. Kovacs and T.C. Sheahan (2011), An Introduction to Geotechnical Engineering 2nd Edition, Pearson-Prentice-Hall.
M.Budhu (2011), Soil Mechanics and Foundations, 3rd Edition, John Wiley and Sons.
Ozudogru, K., Tan, O., Aksoy, I.H., 2001, Soil Mechanics with Solved Problems, Birsen Press, Istanbul.
Kumbasar, V., Kip, F., 1999, Soil Mechanics Problems, Caglayan Kitabevi, Beyoglu, Istanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 104
Total Workload of the Course Unit 104
Workload (h) / 25.5 4,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0