Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
FIZ108 |
PHYSICS II |
2 |
5 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE KARAOĞLU-Dr.Öğr.Üyesi TURGUT ŞAHİN-Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT ALKAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mühendislik eğitimi alan öğrencilerin eğitimlerinde ihtiyaç duydukları temel elektrik ve manyetizma alt yapısının kazandırılması. |
Contents of the Course Unit: |
Elektromanyetik kavramların temel prensip ve kuramları: Coulomb Yasası, Elektrik Alan, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyeli, Doğru Akım Devreleri, Manyetik Alan, Manyetik Alan Kaynakları, Ampere Yasası, Faraday Yasası, Maddenin Manyetik Özelikleri, Alternatif Akım Devreleri, Maxwell Denklemlerinin Sunumu, Elektromanyetik Dalga Kavramı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
1. Elektrik yükü, elektrik alan, elektriksel potansiyel elektriklenme, kavramlarını tanımlar. |
2. Kapasitörlerin, dirençlerin, güç kaynaklarının elektrik devrelerindeki görevlerini ve kullanım alanlarını ayırt eder. |
3. Doğru ve alternatif akım çeşitlerini kavrar ve farklarını belirler. |
4. Manyetik alan, manyetik alan kaynaklarını ve manyetik alan kuvveti kavramlarını açıklar ve bunları ilişkilendirir. |
5. Elektromanyetik Dalga kavramı, Ampere, Faraday, Lenz yasalarını tanımlar. |
6. Laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir ve onları uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Coulomb Yasası ve Elektrik Alanları Elektrik yüklerinin özellikleri; Yalıtkanlar ve iletkenler |
- |
2 |
- |
Gauss Yasası Elektrik akısı |
- |
3 |
- |
Elektriksel Potansiyel Elektriksel potansiyel ve potansiyel farkı, Düzgün bir elektrik alandaki potansiyel farkları, |
- |
4 |
- |
Sığa ve Dielektrikler |
- |
5 |
- |
Akım ve Direnç Elektrik akımı |
- |
6 |
- |
Doğru Akım Devreleri Elektromotor kuvveti |
- |
7 |
- |
Manyetik Alanlar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Manyetik Alan Kaynakları |
- |
10 |
- |
Faraday Yasası |
- |
11 |
- |
İndüktans Öz-indüktans, RL devrelerii, Manyetik alan içinde enerji, Karşılıklı indüktans, |
- |
12 |
- |
Alternatif Akım Devreleri, Alternatif Akım kaynakları ve fazörler |
- |
13 |
- |
Elektromanyetik Dalgalar, Maxwell denklemleri |
- |
14 |
- |
lektromanyetik dalgaların taşıdığı enerji; Momentum ve radyasyon basıncı |
- |
15 |
- |
Elektromanyetik dalgaların taşıdığı enerji; Momentum ve radyasyon basıncı; Elektromanyetik dalgaların spektrumu |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Fen ve Mühendislik İçin Fizik, Serway-Beichner, Çeviri:Kemal Çolakoğlu, Palme Yayıncılık |
Fiziğin Temelleri, David Halliday-Robert Resnick, Çeviri:Cengiz Yalçın, Arkadaş Yayıncılık |
Fizik, 2.Cilt, Frederick J.Keller, W.Edward Gettys, Malcolm J. Skove, Çeviri, Literatür Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
Uygulama-Lab |
1 |
5 |
|
Kısa Sınav |
1 |
5 |
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
TOPLAM |
5 |
100 |
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
5 |
5 |
25 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
2 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
TOPLAM |
43 |
0 |
153 |
|
Total Workload of the Course Unit |
153 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|