Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
INS206 |
FLUID MECHANICS |
4 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi YASİN PAŞA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Birim sistemleri, akışkanların statiği, dinamiği ve kinematiği, muhtelif akım türleri ve özellikleri hakkında temel bilgiler vermek, ayrıca enerji ve momentum prensiplerinin akışkanlarda uygulanması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Birim sistemleri, akışkanlar mekaniğinde temel kavramlar, akışkanların statiği, dinamiği ve kinematiği, akım türleri, potansiyel ve çevrintili akım, akım fonksiyonu, süreklilik, enerji ve momentum denklemleri konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Akışkanların temel özelliklerini ve birim sistemlerini inceleyebilme |
Akışkanların statiği ile ilgili temel prensiplerini mühendislik problemlerinde uygulayabilme |
Akışkanların farklı mecralardaki akışı ile ilgili temel denklemler, kabuller ve matematik arka planlarını inceleyebilme |
Farklı akış türlerinin uygulama alanlarını kavrayabilme |
Matematik yöntemleri akışkanlar mekaniğinde uygulayabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Birim Sistemleri |
Anlatım,Uygulama |
2 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Temel kavramlar |
Anlatım,Uygulama |
3 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Akışkanların Statiği |
Anlatım,Uygulama |
4 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Basınç Kuvvetlerinin Hesabı |
Anlatım,Uygulama |
5 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Rölatif denge |
Anlatım,Uygulama |
6 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Akışkanlar Kinematiği |
Anlatım,Uygulama |
7 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Akışkanlar Kinematiği |
Anlatım,Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Akışkanlar Dinamiği |
Anlatım,Uygulama |
10 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
İdeal Akışkanların Bir Boyutlu Akımları |
Anlatım,Uygulama |
11 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Bernoulli Denklemi |
Anlatım,Uygulama |
12 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Gerçek Akışkanların Bir Boyutlu Akımları |
Anlatım,Uygulama |
13 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
İdeal ve Sıkışmayan Akışkanların İki Boyutlu Akımları |
Anlatım,Uygulama |
14 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
İdeal ve Sıkışmayan Akışkanların İki Boyutlu Akımları |
Anlatım,Uygulama |
15 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
İdeal ve Sıkışmayan Akışkanların İki Boyutlu Akımları |
Anlatım,Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Sümer, B.M., Ünsal, İ., ve Bayazıt, M., Hidrolik, Birsen Yayınevi |
Yüksel, Y., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Arıkan Yayınevi |
John M. Cimbala, Yunus A. Cengel. Fluid Mechanics |
Ilgaz, C., Karahan M.E., Bulut, A., Akışkanlar mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Çağlayan Kitap Evi |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
2 |
14 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
99 |
|
Total Workload of the Course Unit |
99 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|