Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
INS210 |
SURVEYING |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA YURDABAL APAK |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Tasarım ve projelerinin uygulama zemini olan arazi ve yeryüzünün analitik olarak tanıtılması, ölçülmesi ve tasarlanan plan ve projelerinin araziye uygulanabilmesini sağlayacak temel ölçme bilgilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Arazi ölçümü, ölçü birimleri ve dönüşümleri, hatalar ve hata sınırları, basit ölçü aletleri, doğruların aplikasyonu, uzunluk ölçümü, alım yöntemleri, alan hesapları, parsellerin bölünmesi ve sınır düzeltmeleri, düzlem koordinat sistemleri, küçük nokta, yan nokta ve ters koordinat hesabı, iki doğrunun kesim noktasının koordinatlarının hesabı, poligon tesis, ölçüm ve hesabı, düzlem koordinat dönüşümleri, yükseklik ölçmeleri ve hesabı, takeometrik alım, yapıların zemine aplikasyonu, pafta açılması konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir araziyi ölçümleyebilme |
Doğruları aplike edebilme |
Alan, hacim ve koordinat hesaplayabilme |
Yükseklik ölçümleyebilme |
Pafta okuyabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Giriş Tanımlar, Ölçekler, Hatalar |
Anlatım,Uygulama |
2 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Basit Ölçme Aletleri, Basit Arazi İşleri, Boy Ölçme Yöntemleri |
Anlatım,Uygulama |
3 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Detay Ölçmeleri ve Planlarının Çizimi |
Anlatım,Uygulama |
4 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Açı Ölçme Aletleri ve Yatay Açı Ölçme Yöntemleri |
Anlatım,Uygulama |
5 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Temel Ödevler |
Anlatım, Ödev, Uygulama |
6 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Poligonasyon |
Anlatım,Uygulama |
7 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Alan Ölçme Yöntemleri, Karelaj ve hacim hesapları |
Anlatım,Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Nivelman (Yükseklik Ölçme) Yöntemleri |
Anlatım,Uygulama |
10 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Düşey Açı ölçmeleri ve Trigonometrik Nivelman ve Uygulamaları |
Anlatım,Uygulama |
11 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Takeometri, Takeometrik Harita Yapımı |
Anlatım,Uygulama |
12 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Tesviye Eğrileri ve Tesviye Eğrili haritaların Çizimi |
Anlatım,Uygulama |
13 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Araziye Uygulama ve Basit Eğrilerin Araziye Uygulanması |
Anlatım,Uygulama |
14 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
İmar ve Şehir Planlama Kavramları |
Anlatım,Uygulama |
15 |
İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
Genel Tekrar |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
SONGU, C., ÖLÇME BİLGİSİ I, II., Ankara, 1975 |
BAŞ, H.G., Topoğrafya -Ölçme Bilgisi, Değişim yayınevi, 2009 |
AYTAÇ M., Ölçme Yöntemi, İTÜ Matbaası, 1976 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
3 |
21 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|