Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
END322 |
OPERATIONS RESEARCH II |
6 |
4 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
MAT104 -
LINEAR ALGEBRA
|
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilere kaynak kullanımı kararlarının verilmesinde Parametrik Lineer
Programlama, Tamsayılı Programlama, Ağ Modelleri, Karar Kuramı, Kuyruk Kuramı,
Dinamik Programlama, Hedef Programlama ve Doğrusal Olmayan Programlama
modellerinin ve çözüm tekniklerinin kullanılmasını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Parametrik Doğrusal Programlama, Hedef Programlama, Tamsayılı Programlama,
Doğrusal Olmayan ve Kareli Programlama, Karar ve Karar Kuramı, Ağ Çözümlemeleri,
Dinamik Programlama, Markow Zinciri ve Çözümlemeleri, Kuyruk Teorisi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Doğrusal ve doğrusal olmayan programlama tekniklerini tarif eder. |
Karşılaştığı Tam Sayılı, Dinamik Programlama vb modellerini çözer. |
Modelleri optimize eder. |
Gerçek yaşam problemlerini uygun yöntemleri kullanarak analiz eder. |
Kurulan programlama modellerinin sonuçlarını değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Parametrik Doğrusal Programlama, |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Tamsayılı Doğrusal Programlama |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Hedef Programlama, Dinamik Programlama |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağ Çözümlemeleri (CPM, PERT) I |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağ Çözümlemeleri (En kısa yol Algoritmaları) II |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağ Çözümleri (En Yüksek Akış Algoritmaları) III |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Doğrusal Olmayan (Quadratik) Programlama I |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Doğrusal Olmayan Programlama II |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Oyun Kuramı |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Kuyruk Teorisi |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Markov Zinciri ve Analizleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Sezgisel Algoritmalar I |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Sezgisel Algoritmalar II |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Sezgisel Algoritmalar II |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Wayne, W., 1990, Operations Research Applications and Algorithms, PWSKent Publishing Company, Boston |
Taha H.; A., 1997, Operations Research an Introduction (Yöneylem Araştırması –
Çeviri Alp Baray, Esnaf Ş.), Literatür Yayıncılık, 2017 (9.Basım), İstanbul |
Öztürk A., 2016, Yöneylem Araştırması, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 6. Basım, Bursa |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
10 |
10 |
Laboratuvar |
5 |
1 |
5 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
2 |
3 |
6 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
175 |
|
Total Workload of the Course Unit |
175 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|