Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END322 |
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI II |
6 |
4 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
MAT104 - LİNEER CEBİR
|
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere kaynak kullanımı kararlarının verilmesinde Parametrik Lineer
Programlama, Tamsayılı Programlama, Ağ Modelleri, Karar Kuramı, Kuyruk Kuramı,
Dinamik Programlama, Hedef Programlama ve Doğrusal Olmayan Programlama
modellerinin ve çözüm tekniklerinin kullanılmasını öğretmektir. |
İçerik: |
Parametrik Doğrusal Programlama, Hedef Programlama, Tamsayılı Programlama,
Doğrusal Olmayan ve Kareli Programlama, Karar ve Karar Kuramı, Ağ Çözümlemeleri,
Dinamik Programlama, Markow Zinciri ve Çözümlemeleri, Kuyruk Teorisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Doğrusal ve doğrusal olmayan programlama tekniklerini tarif eder. |
Karşılaştığı Tam Sayılı, Dinamik Programlama vb modellerini çözer. |
Modelleri optimize eder. |
Gerçek yaşam problemlerini uygun yöntemleri kullanarak analiz eder. |
Kurulan programlama modellerinin sonuçlarını değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Parametrik Doğrusal Programlama, |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Tamsayılı Doğrusal Programlama |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Hedef Programlama, Dinamik Programlama |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağ Çözümlemeleri (CPM, PERT) I |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağ Çözümlemeleri (En kısa yol Algoritmaları) II |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağ Çözümleri (En Yüksek Akış Algoritmaları) III |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Doğrusal Olmayan (Quadratik) Programlama I |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Doğrusal Olmayan Programlama II |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Oyun Kuramı |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Kuyruk Teorisi |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Markov Zinciri ve Analizleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Sezgisel Algoritmalar I |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Sezgisel Algoritmalar II |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Sezgisel Algoritmalar II |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Wayne, W., 1990, Operations Research Applications and Algorithms, PWSKent Publishing Company, Boston |
Taha H.; A., 1997, Operations Research an Introduction (Yöneylem Araştırması –
Çeviri Alp Baray, Esnaf Ş.), Literatür Yayıncılık, 2017 (9.Basım), İstanbul |
Öztürk A., 2016, Yöneylem Araştırması, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 6. Basım, Bursa |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
2 |
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
10 |
10 |
Laboratuvar |
5 |
1 |
5 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
2 |
3 |
6 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
175 |
|
Genel Toplam |
175 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|