Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FKP213 | TELEVİZYON YAPIM YÖNETİM TEKNİKLERİ | 3 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | |
Contents of the Course Unit: |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Program Yayın ve Türleri: Canlı yayın, Naklen yayın, Bant yayın, Televizyon programlarının yapım aşamaları; Yapım Öncesi: Planlama, Hedef kitlenin belirlenmesi, Programın amacının belirlenmesi, Program içeriği ve program içerisinde yer alacak öğelerin belirlenmesi ve bir senaryonun çekim senaryosuna dönüştürülmesi teknikleri; Yapım Sırası: İç çekim (Stüdyo) ve Dış çekim teknikleri, Çekim ekibinin görev tanımlamaları ve işleyişi, Yapımın içeriğine göre teknik olanakların belirlenmesi, Görüntü düzenlemesi, Kamera kartlarının hazırlanması; Yapım Sonrası: Görüntü ve ses kurgusu, Yayın sistemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, Dersle İlgili genel bilgilerin verilmesi, Televizyonla İletişim Süreçleri | Online anlatım ve soru cevap |
2 | Kaynak Tarama | Televizyon Programı Yapım Süreci, Süreçleri, Program Formatları, Daha önce yapılmış çalışmaların toplu olarak seyredilmesi, genel değerlendirme. Hazırlanacak televizyon program örnekleri için fikirlerin paylaşılması. | Online anlatım ve soru cevap |
3 | Kaynak Tarama, rejinin çalışma sistemi üzerine okuma | Rejinin çalışma sistemi, Stüdyo Ekipmanlarının Tanıtılması ve programının yapım içeriğine göre kameranın etkin konumlandırma tekniklerinin öğretilmesi | Online anlatım ve soru cevap |
4 | Kaynak Tarama | Stüdyo tanımı ve bölümleri. İzleyici kitlelerine göre program türleri, Yayın Sürecinde Yapım Ekibinin Görevleri | Online anlatım ve soru cevap |
5 | Kaynak Tarama | Yaratıcı ve Teknik ekibin görevleri. Haber merkezinin çalışma prensibleri. | Online anlatım ve soru cevap |
6 | Kaynak Tarama | Televizyon Program Önerisi ve program önerisinin onay süreci | Online anlatım ve soru cevap |
7 | Kaynak Tarama | Televizyon haberlerinin özellikleri, çeşitleri ve sunuluşu. | Online anlatım ve soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Tarama | Televizyonda DSF, VTR, SPOT, DOLLY-ZOOM (vertigo efekti) tanımı ve hazırlanışı. Program öneri formu, görsel işitsel öğeler | Online anlatım ve soru cevap |
10 | Kaynak Tarama | Çok kameralı çekim nedir ve nelere dikkat edilmeli | Online anlatım ve soru cevap |
11 | Kaynak Tarama | Program geliştirme sürecinde sorulması gereken sorular ve televizyon metin formatları | Online anlatım ve soru cevap |
12 | Kaynak Tarama | Televizyon metin formatları | Online anlatım ve soru cevap |
13 | Kaynak Tarama | Yapım klasörünün hazırlanması ve Yapım Aşaması (Productıon) | Online anlatım ve soru cevap |
14 | Kaynak Tarama | Renkler, renklerin psikolojik etkileri ve televizyonda ses | Online anlatım ve soru cevap |
15 | Kaynak Tarama | Sınav öncesi genel tekrar | Online anlatım ve soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
1- Ondokuzmayıs Üniversitesi İletişim Fakültesi - Sütüdyo - Çok Kameralı Çekim 2- T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI - RADYO TELEVİZYON YAPIM VE YAYINCILIĞI - TELEVİZYON KANALININ PERSONEL YAPISI - 213GIM103 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Related to the field theories, facts about the basic concepts and principles is the level of knowledge.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
At the secondary level qualifications acquired on the basis of current knowledge in the field of textbooks, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The information on to the field and profession uses in the business environment.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The acquired basic theoretical and practical knowledge in the same area or on the same level at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
5 | |||||
2 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform the duties and responsibilities assigned to him.
|
4 | |||||
2 |
Unforeseen problems encountered in practice or as a team member takes responsibility for.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
|
4 | |||||
2 |
Understand the requirements indicates that the continuity of learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge and skills related to the field-level thoughts and suggestions are relevant written and oral.
|
4 | |||||
2 |
Are prone to help colleagues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Authority will act in accordance with business and social ethics.
|
5 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
5 | |||||
3 |
Is open to change and innovation.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |