Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
FKP105 |
LIGHTING TECHNIQUES |
1 |
3 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Işık türlerinin detaylı tanımı, çeşitli alanlarda çekim amacıyla ışık tekniklerinin kavranması, doğal ve yapay ışık türlerinin anlaşılması,ışık kullanım tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Sinema ve tiyatro için ışık, Görüntü oluşumunda ışığın rolü, Sinema için ışık,Televizyon kullanımı için ışık düzenlemesi, Doğal ışık - Yapay ışık, Işığın temel özellikleri, Işık renk sıcaklığı, Işık fonksiyonları, Atölye calışması, Fotoğraf için ışık, Işık ve renk kontrolü nasıl yapılır, Filtre ve aksesuarları kullanabilme bilgisi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Işığı ve renk sıcaklığını tanımlama bilgisi. |
Işığın özelliklerini ve türlerini ifade edebilme. |
Sinema ve fotoğrafta ışık tekniklerini açıklayabilme. |
Işığın yönünü kullanarak çekim planı hazırlayabilme. |
Aydınlatma tekniklerini uygulama becerisi. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Makale tarama / Kitap okuma |
Işığın temel özellikleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
2 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işık renk sıcaklığı |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
3 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Görüntü oluşumunda ışığın rolü |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
4 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işık fonksiyonları |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
5 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Doğal ışık - Yapay ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
6 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Temel ışıklandırma teknikleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
7 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Sinema için ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Televizyon kullanımı için ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
10 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Fotoğraf için ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
11 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işık ve renk kontrolü |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
12 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Filtre ve aksesuarlar |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
13 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Uygulama çalışmaları değerlendirmeleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
14 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Uygulama çalışmaları değerlendirmeleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
15 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Genel ders tekrarı |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Taylaner S. Sinema ve televizyon için aydınlatma tekniği 2007 İSTANBUL |
Ünal Y. Drama Sanatı ve Sinema 2008 İSTANBUL |
Sayın Z. Tersten Perspektif 2001 İSTANBUL |
Milerson, G. Sinema ve Televizyon için Aydınlatma Tekniği 2007 İSTANBUL. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Related to the field theories, facts about the basic concepts and principles is the level of knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
At the secondary level qualifications acquired on the basis of current knowledge in the field of textbooks, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The information on to the field and profession uses in the business environment.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The acquired basic theoretical and practical knowledge in the same area or on the same level at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perform the duties and responsibilities assigned to him.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Unforeseen problems encountered in practice or as a team member takes responsibility for.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Understand the requirements indicates that the continuity of learning.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The knowledge and skills related to the field-level thoughts and suggestions are relevant written and oral.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Are prone to help colleagues.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The Authority will act in accordance with business and social ethics.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Is open to change and innovation.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
10 |
2 |
20 |
Arazi Çalışması |
2 |
3 |
6 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
3 |
6 |
Laboratuvar |
4 |
3 |
12 |
Okuma |
1 |
6 |
6 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
3 |
3 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
1 |
3 |
3 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
2 |
3 |
6 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|