Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FKP102 | SHOOTING TECHNIQUES II | 2 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fotoğraf ve hareketli görüntüde çekim ekipmanlarını kullanabilme becerisini öğrenciye kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Video çekim teknikleri, kamera kullanımı, kamera aparatlarının takılması ve kamerayla birlikte kullanımı, stüdyo çekimleri ve fotoğraf uygulamalarına ilişkin becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Çekim ekipmanlarının kullanımıyla ilgili yetkinliği gösterebilme becerisi. |
Sinematografi bilgisi. |
Çekim teknikleri konusunda edindiği bilgiyi uygulamaya dökebilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ekikman hazırmala ve mekan teri tespiti. | Ders İçeriği Hakkında Genel Bilgilendirme, Dönem Planlamasının Yapılması, | Uygulama |
2 | Ekipman hazırmala ve mekan teri tespiti. Ödev. | Kısa Film Yapımında Öykü Ortaya Çıkarma, Sinopsis ve Tretman Hazırlanışı | Uygulama |
3 | Ekipman hazırmala ve mekan teri tespiti. Video izleme | Final Uygulama Projesi İçin Grupların Belirlenmesi, Ekip Çalışması İş Bölümlerinin Tespiti | Uygulama |
4 | Ekipman hazırmala ve mekan teri tespiti, ilgili videoların izlenmesi. | Mizansen, Oyunculuk, Dekor, Aydınlatma | Uygulama |
5 | Ekipman hazırlama ve mekan teri tespiti. | Yavaşlatılmış Hareket, Hızlandırılmış Hareket, Çekimde Zaman Duygusunun Yaratılması, Hareketin Dondurulması, Dikkatin Yönlendirilmesi | Uygulama |
6 | Ekikman hazırlama ve stüdyo kurulumu. | Composite, Component, S-Video, Örnekleme Oranı, Örnekleme Hızı ve Renk Derinliği | Uygulama |
7 | Ekikman hazırmala ve stüdyo kurulumu. | Pozlama Değişkenleri, Pozlama Süresi Kontrolü, Diyafram Kontrolü, Videoda Pozlama Kontrolü, Fazla Pozlama, Az Pozlama | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Tarama.Ödev | Fotoğrafta Kompozisyon Öğelerinin Anlatılması. Perspektifin anlatımı. | Uygulama |
10 | Ekikman hazırlama ve kaynak tarama. | Chiaroscuro Aydınlatma- Cameo Aydınlatma ve Rembrandt Aydınlatma, Silüet Aydınlatma Notan Aydınlatma Işık Kullanımının Psikolojik Etkileri | Uygulama |
11 | Ekipman hazırlama ve stüdyo kurulumu. | Sinemada Aydınlatma Şekilleri ve Işık Kullanımı, 3 Nokta Aydınlatma, 4 Nokta Aydınlatma, Işık Kullanımının Örnekle Gösterilmesi | Uygulama |
12 | Ekipman hazırmala ve stüdyo kurulumu. | Sinemasal Gerçekçilik, Ağır Çekim, Hızlı Çekim, Görselliğin Kurulumu, Odak Bölme, Geriden Gösterim, Chroma Keying, Renk Kaydırma, Zaman Dilimi | Uygulama |
13 | Kaynak tarama ve Ekipman hazırlama.Ödev. | Karışık Format Kullanma, Ses Tasarımı, Seslendirmenin Etkisi, CGI Sinema, Sinemada Yeni Anlatı Biçimleri | Uygulama |
14 | Ekipman hazırmala ve mekan teri tespiti. | Şehir Planlarının ve Mimari Objelerin Sinematografik Kullanımı | Uygulama |
15 | Ekipman hazırmala ve mekan teri tespiti. | Projeler Üzerine Genel Değerlendirme, Konuların Tekrarı | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Taylaner s. Uygulamalı sinematografi 2010 İSTANBUL |
Kamburoğlu Ö. A dan Z ye Fotoğraf 2007 İSTANBUL |
Kocapınar. S. Fotoğraf sanatı 1976 İSTANBUL |
İlker Canikligil, Dijital Video ile Sinema, Alfa Yayınları, 2017. |
Tom Schroeppel. Kemiksiz Kamera Dersleri, Gala Film ve Sanat Ürünleri, 2013. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Related to the field theories, facts about the basic concepts and principles is the level of knowledge.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
At the secondary level qualifications acquired on the basis of current knowledge in the field of textbooks, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The information on to the field and profession uses in the business environment.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The acquired basic theoretical and practical knowledge in the same area or on the same level at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
4 | |||||
2 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform the duties and responsibilities assigned to him.
|
4 | |||||
2 |
Unforeseen problems encountered in practice or as a team member takes responsibility for.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
|
3 | |||||
2 |
Understand the requirements indicates that the continuity of learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge and skills related to the field-level thoughts and suggestions are relevant written and oral.
|
5 | |||||
2 |
Are prone to help colleagues.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Authority will act in accordance with business and social ethics.
|
4 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
5 | |||||
3 |
Is open to change and innovation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 4 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Proje Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 5 | 3 | 15 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 3 | 18 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |