Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FKP206 | NEWS PHOTOGRAPHY | 4 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Habercilik ve haber fotoğraf konularının öğrenilmesi, fotoğraf çekim teknikleri ve bir olaya ilişkin fotoğrafın nasıl çekileceğinin öğrenilmesi amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Temel Fotoğraf Teknikleri, Haber ve Fotoğraf ilişkisi, Basın Fotoğrafçılığı Kavramı, Kompozisyon Oluşturma, Fotoğraf ve Basın Fotoğrafı Tarihi, Fotoğraf Editörlüğü ve Basın Fotoğrafçılığında Etik. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bu dersin sonunda öğrenciler: Fotoğraf çekim tekniklerini geliştirmiş olacaklardır. |
Haber ve haber fotoğrafı konularını öğrenmiş olacaklardır. |
Bir olaya ilişkin fotoğrafın nasıl çekileceğini öğrenmiş olacaktır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Dünyada ve Türkiye'de Basın Fotoğrafçılığının Tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ulusal ve Uluslararası Basındaki Haber Fotoğrafı Ajansları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Haber ve Fotoğraf İlişkisi, Basın Fotoğrafçılığı Kavramının Aktarılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Gazetelerde Konularına Göre Fotoğraf Dağılımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Basında Görüntü Okuma Biçimleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Karar Anı ve Kompozisyonun Önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Basında Fotoğraf Dışında Kullanılan Diğer Görüntü Ögeleri: Grafikler ve İllüstrasyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Basın Fotoğrafının Etki Gücü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Basın Fotoğrafçılığında Etik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Basın Fotoğrafçılığında Teknolojik Yenilikler: Olumlu ve Olumsuz Yönleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Fotoğraf Editörlüğü: Sunum Biçimi, Fotoğraf Seçimi, Kadraj, Fotoğrafları Sıralamak ve Foto Altı Yazıları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Grup Çalışması: Haber Ögesi Taşıyan Bir Fotoğrafın Analizi | Araştırma |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Dergi Yayıncılığında Fotoğraf | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Üniversite Dışı Etkinlik Çerçevesinde Sahada Haber Fotoğrafı Oluşturma | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gezgin, S. (1994) Basında Fotoğrafçılık. İstanbul : Der Yayınları. |
Berger, J.(2016) Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Related to the field theories, facts about the basic concepts and principles is the level of knowledge.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
At the secondary level qualifications acquired on the basis of current knowledge in the field of textbooks, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The information on to the field and profession uses in the business environment.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The acquired basic theoretical and practical knowledge in the same area or on the same level at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
5 | |||||
2 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform the duties and responsibilities assigned to him.
|
5 | |||||
2 |
Unforeseen problems encountered in practice or as a team member takes responsibility for.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
Understand the requirements indicates that the continuity of learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge and skills related to the field-level thoughts and suggestions are relevant written and oral.
|
5 | |||||
2 |
Are prone to help colleagues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Authority will act in accordance with business and social ethics.
|
5 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
3 | |||||
3 |
Is open to change and innovation.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 3 | 30 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 177 |
Total Workload of the Course Unit | 177 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |