TR EN

TRADITIONAL TURKISH HAND ARTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MDP104 TRADITIONAL TURKISH HAND ARTS 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: geleneksel el sanatlarını tasarımı ve uygulama tekniklerini hem teorik hem pratik atölyede uygulamalı eğitimi verilmektedir.
Contents of the Course Unit: Geleneksel el sanatlarının çeşitleri ve bunlar içinde Mimari Dekoratif ile ilgili geleneksel el sanatlarını açıklamak, Temel sanat ilkelerini açıklanması ve geleneksel el sanatlarının tasarımındaki yerinin açıklanması, Temel sanat ilkelerine uygun geometrik desen tasarımı ve eskiz yapma çalışması, Alçı kalıp alma tekniğinin uygulamasının yapılması, Alçı rölyef yapım tekniğinin teorik açıklaması ve atölyede teorik uygulaması, Alçı kalıp rölyef döküm yapma tekniğinin öğretilmesi, Varak tekniğinin öğretilmesi, Varak tekniğinin öğretilmesi ve yapılması, Varak tekniğinin öğretilmesi ve yapılması, Cam vitray tasarım tekniğinin öğretimesi, Cam vitray tasarım uygulaması yapılması, Çini tekniğimin öğretilmesi, Çini uygulaması yapılması, Şablonla duvar tasarımı ve uygulamasının yapılması, Şablonla duvar tasarımı ve uygulamasının yapılması gerçekleştirilmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Geleneksel Türk sanatlarıyla ilgili terim ve kavramları yorumlar. (Interpreting) (2)
Geleneksel Türk sanatlarının önemi; birey, toplum ve ülke ekonomisine katkılarını karşılaştırır. (Comparing) (2)
Geleneksel Türk sanatlarının tarihi gelişimi (Hunlar, Göktürkler, Uygurlar, Selçuklular, Beylikler ve Osmanlı Dönemi); Ahilik ve Lonca Teşkilatı; Cumhuriyet dönemi Türk sanatlarıyla ilgili kurum ve kuruluşları yorumlar. (Interpreting) (2)
Geleneksel Türk sanatlarının eğitimini, üretimini ve pazarlanmasını açıklar. (Explaining) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak tarama Geleneksel el sanatlarının çeşitleri ve bunlar içinde Mimari Dekoratif ile ilgili geleneksel el sanatlarını açıklamak Anlatım
2 Kaynak tarama Temel sanat ilkelerini açıklanması ve geleneksel el sanatlarının tasarımındaki yerinin açıklanması Anlatım
3 Kaynak tarama Temel sanat ilkelerine uygun geometrik desen tasarımı ve eskiz yapma çalişması Anlatım
4 Kaynak tarama Alçı kalıp alma tekniğinin uygulamasının yapılması Anlatım
5 Kaynak tarama Alçı rölyef yapım tekniğinin teorik açıklaması ve atölyede teorik uygulaması Anlatım
6 Kaynak tarama Alçı kalıp rölyef döküm yapma tekniğinin öğretilmesi Anlatım
7 Kaynak tarama Varak tekniğinin öğretilmesi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak tarama Varak tekniğinin öğretilmesi ve yapılması Anlatım
10 Kaynak tarama Cam vitray tasarım tekniğinin öğretimesi Anlatım
11 Kaynak tarama Cam vitray tasarım uygulaması yapılması Anlatım
12 Kaynak tarama Çini tekniğimin öğretilmesi Anlatım
13 Kaynak tarama Çini uygulaması yapılması Anlatım
14 Kaynak tarama Şablonla duvar tasarımı ve uygulamasının yapılması Anlatım
15 Kaynak tarama Şablonla duvar tasarımı ve uygulamasının yapılması Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İnci, A. B. ve Derman, Ç. (2002). Türk Tezyini Sanatlarında Motifler. İstanbul:Kubbealtı Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
0
2
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
0
3
Uses modern techniques for construction applications
5
4
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
5
5
Present back saves the day
5
6
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
0
2
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
0
3
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
5
4
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
5
5
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
5
6
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
5
2
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
0
2
Work individually or in teams.
5
3
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
0
4
Promote technical thinking.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
0
2
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
0
3
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
0
2
Self-study skills and is capable of making independent decision.
5
3
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
5
2
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
0
3
Has the ability to have awareness of quality issues
0
4
Has the ability to track national and international contemporary issues.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 5 3 15
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 5 4 20
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 8 3 24
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 103
Total Workload of the Course Unit 103
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0