Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHE259 | AIRLINE MANAGEMENT AND TRANSPORTATION SERVICES | 2 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. TAHİR GÜRDİL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, havayolu işletmeciliği ve filo planlaması konularında temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, havayolu finansal yönetimi, gelir optimizasyonu, filo stratejileri ve çevresel sürdürülebilirlik gibi konularda derinlemesine bilgi sahibi olurlar. |
Contents of the Course Unit: | Ders, havayolu sektörünün mali yönetim süreçleri, gelir yönetimi, uçak seçimi, filo planlaması ve finansal risk yönetimi gibi başlıkları kapsar. Öğrenciler, modern havayolu işletmeciliğinde kullanılan stratejik yönetim ve sürdürülebilirlik uygulamalarını öğrenerek sektöre yönelik geniş bir perspektif kazanırlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
• Havayolu finansal yönetiminin temel prensiplerini öğrenir ve bu bilgileri operasyonel karar süreçlerinde nasıl kullanacağını kavrar. • Gelir yönetimi ve filo planlaması stratejilerini anlar ve bu stratejilerin havayolu şirketleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. • Uçak seçim kriterleri ve filo optimizasyonu süreçlerini kavrar, bu süreçlerin verimlilik ve maliyet kontrolündeki önemini anlar. • Çevresel sürdürülebilirlik ve finansal risk yönetimi konularını öğrenir ve bunların havayolu işletmeciliğindeki rolünü değerlendirir. • Teknoloji ve veri analitiğinin filo planlamasındaki etkilerini anlar ve modern havayolu işletmeciliğinde bu unsurları nasıl kullanacağını kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Haftalık Okuma | Sivil havacılık yönetimine giriş, havacılığın tarihsel gelişimi | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
2 | Haftalık Okuma | Havacılığı yönlendiren önemli regülasyonlar ve operasyonel kriterler | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
3 | Haftalık Okuma | Havayolları yönetimi, havayolunun organizasyonel yapısı, uçuş çeşitleri ve uçuştaki pozisyon tanımları | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
4 | Haftalık Okuma | Bakım | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
5 | Haftalık Okuma | Standart operasyon prosedürleri, yolcuların ve bagajların yönlendirilmesi, pist görevleri, iniş sonrası ve uçuş öncesi yerde uçakla ilgili süreçler | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
6 | Haftalık Okuma | Hava trafiği yönetimi | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
7 | Haftalık Okuma | Havaalanı planlaması, havaalanı sistem planlaması ve ana planı ve arazi kullanım planlaması | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Haftalık Okuma | Uluslararası Operasyonlar | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
10 | Haftalık Okuma | Havaalanı güvenliği ve güvenlik yönetimi | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
11 | Haftalık Okuma | Hava kargo yönetimi | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
12 | Haftalık Okuma | Havaalanı ve Havayolu finansmanı ve ticari yönetim, bütçe ve sermaye yönetimi | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
13 | Haftalık Okuma | Havacılıkta Pazarlama | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
14 | Haftalık Okuma | Uçak Satınalma | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
15 | Haftalık Okuma | Hub geliştirme stratejisi ve Genel Tekrar | Sunum, Açıklama, Soru & Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ICAO, IATA, Havayolu Web Siteleri |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to teamwork
|
4 | |||||
2 |
Identify vocational problems and resolve them effectively
|
3 | |||||
3 |
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
|
4 | |||||
4 |
Develop an awareness for life long learning
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
|
4 | |||||
2 |
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to have knowledge about sectoral issues.
|
4 | |||||
2 |
Manage a process effectively to meet the demands.
|
2 | |||||
3 |
Within the framework of regulations and procedures for implementation and to find solutions for problems.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Civil aviation field statistical research skills and the ability to think about, has the ability to foresee the consequences of strategic decisions and develop skills.
|
3 | |||||
2 |
Encountered in practice or as a team member to take responsibility for unforeseen problems
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Change and innovation are welcome.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic and is dominated by professional English, has the necessary qualifications to use the operating system in an active way for the profession.
|
3 | |||||
2 |
Developments, will be able to follow trends and forecasts. Follow the latest developments related to the field and profession.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It has the ability to reflect on the ethical and professional responsibilities.
|
4 | |||||
2 |
To analyze information about the area and has the skills to interpret and evaluate.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 8 | 2 | 16 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 66 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |