Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
IKP156 |
İNSAN KAYNAKLARINDA GÜNCEL YAKLAŞIMLAR |
2 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ATEŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İnsan kaynaklarının daha etkin gerçekleştirilebilmesi için yönetime katkı sağlayacak güncel yaklaşımlar hakkında öğrencilere gerekli bilgileri vererek yapılacak uygulamalarla daha donanımlı olmalarını sağlamaktır |
Contents of the Course Unit: |
Yeni Kariyer Yaklaşımları, İşgücünde Farklılıkların Yönetimi, Personel Seçim Sürecinde Değerlendirme Merkezi Çalışmaları, İş ve Çalışma Yaşamı Dengesi, İşten Çıkarılanlara Destek Hizmeti, Duygusal Emek, İstihdam Edilebilirlilik, Entelektüel Sermaye ve Yönetimde Duygusal Zeka gibi konular yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İnsan Kaynakları Yönetimini (İ.K.Y.) etkileyen trendleri ve İ.K.Y.’nin stratejik rolünü bilir. |
İ.K.Y.’nde dış kaynaklardan yararlanma, benchmarking ve esnek çalışma sistemlerini ve iş yaşam dengesini bilir |
Kişisel ve örgütsel esenliği sağlayacak uygun İ.K. politikalarını öğrenir. |
İKY'de gerçekleşen değişimi öğrenir |
Teknoloji ve iletişim kaynaklarının İKY'deki kullanım alanlarını öğrenir |
Örnek olaylar ile uygulama hakkında bilgi sahibi olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
İKY''nin Amaçları ve Özellikleri, İnsan Kaynakları sistemi ve İ.K.Y. Modelleri |
- |
2 |
- |
İ.K.Y.'de sorumluluk, Üst yönetimin, uzman birimlerin, emir-komuta yöneticilerinin rolü ve sorumluluğu |
- |
3 |
- |
İKY'yi Etkileyen iç ve dış çevre faktörleri |
- |
4 |
- |
Entellektüel Sermaye |
- |
5 |
- |
İşgücünde Farklılıkların Yönetimi |
- |
6 |
- |
Yetkinliklere dayalı İ.K.Y. |
- |
7 |
- |
İş ve Çalışma Yaşamı Dengesi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Yetenekli işgücünün tedariki ve seçimi, İş yaşamında duygusal zeka |
- |
10 |
- |
Kariyer geliştirme sitemi, yeni kariyer yaklaşımları ve kariyer aşamalarının değişme nedenle |
- |
11 |
- |
İşten çıkarmada destek hizmetleri, iş-özel yaşam dengesi ve işyerinde tükenmişlik olgusu |
- |
12 |
- |
Duygusal Emek |
- |
13 |
- |
Ödül stratejisinin geliştirilmesi, etkin bir ödül stratejisinin unsurları ve örnekleri |
- |
14 |
- |
Örnek olaylar |
- |
15 |
- |
Değerlendirme |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Cavide Uyargil vd. İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta yayın, 2008. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communication Science explains the basic concepts of Human Resources and Communication Sciences associate with the theoretical foundation.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Issues related to their disciplines such as statistics and psychology have theoretical and practical knowledge in human resources solutions uses.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Institutional analyzes, and these requirements in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Human Resources application of modern techniques and tools that are required for selecting and knows how to use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Existing applications in the field of Human Resources analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Human Resources issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
A specific conceptual model is implemented using modern methods of human resources.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Human Resource Management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
7 |
3 |
21 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
27 |
0 |
73 |
|
Total Workload of the Course Unit |
73 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|