Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GEK101 | GENERAL ECONOMICS | 2 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ATEŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mikro İktisadi olguların incelenmesi olup, beraberinde öğrenciye Dünya ve Türkiye Ekonomisi ve güncel sorunlara ilişkin genel bir paradigma vermek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ekonominin Konusu, Kapsamı ve Tarihçesi, Ekonominin Diğer Bilimler Arasındaki Yeri, Ekonomi Biliminin Amacı, Ekonominin Temel Kavramları: İhtiyaç, Mal, Hizmet, Üretim Faktörleri: Doğa, Emek, Sermaye, Girişimci, Üretim Olanakları Eğrisi ve Analizi, Fayda ve Değer, Servet, Gelir, Talep: Talebin Özellikleri,Talebe Etki Eden Faktörler, Talep Kanunu, Talep Fonksiyonu, Talep Eğrisinin Hareketleri, Elastikiyet Kavramı, Arz: Arzın Özellikleri, Arza Etki Eden Faktörler, Arz Kanunu, Arz Fonksiyonu, Arz Eğrisinin Hareketleri, Piyasa Dengesi, Piyasa ve Piyasada Fiyatların Oluşumu, Piyasa Çeşitleri, Üretici ve Tüketici Rantı, Devletin Fiyatlara Müdahalesi, İşsizlik Kavramı, İşsizlik Çeşitleri, İşsizlikle Mücadelede Uygulamalı İş gücü Piyasası Politikaları, Para ve Banka, Milli Gelir Kavramları ve Hesaplanması,Enflasyon, Nedenlerine Göre Enflasyon Türleri konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekonomi ile ilgili kavramları tanımlar. |
Arz ve Talep Kavramlarını anlar. |
Piyasa dengesindeki değişmeleri değerlendirir. |
Para ve maliye politikalarını anlar. |
Makro değişkenleri tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Ekonomide Temel Kavramlar ve Ekonomik Sistemler | Anlatım, Soru ve Cevap |
2 | Literatür Taraması | Arz, Talep, Arz ve Talep Uygulamaları, Piyasa Dengesi | Anlatım, Soru ve Cevap |
3 | Literatür Taraması | Tüketici Teorisi, Fayda, Değer, Fiyat ve Gelirler | Anlatım, Soru ve Cevap |
4 | Literatür Taraması | Üretici Teorisi, Üretim Fonksiyonu ve Maliyet Analizi | Anlatım, Soru ve Cevap |
5 | Literatür Taraması | Elastikiyet | Anlatım, Soru ve Cevap |
6 | Literatür Taraması | Tam Rekabet Piyasası ve Aksak Rekabet Piyasaları | Anlatım, Soru ve Cevap |
7 | Literatür Taraması | Tekrar | Anlatım, Soru ve Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Milli Gelir ve Gelir Dağılımı | Anlatım, Soru ve Cevap |
10 | Literatür Taraması | Enflasyon ve Para | Anlatım, Soru ve Cevap |
11 | Literatür Taraması | İstihdam ve İşsizlik | Anlatım, Soru ve Cevap |
12 | Literatür Taraması | Dış Ticaret Teorisi ve Politikası | Anlatım, Soru ve Cevap |
13 | Literatür Taraması | Ekonomik Büyüme, Kalkınma ve Azgelişmişlik | Anlatım, Soru ve Cevap |
14 | Literatür Taraması | Sürdürülebilirlik ve Yeşil Ekonomi | Anlatım, Soru ve Cevap |
15 | Literatür Taraması | Tekrar | Anlatım, Soru ve Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
CANAN, A., KELEŞ, N. İ., ÇAKIR, B. (2020), Genel Ekonomi, 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
DİNLER, Z. (2016), İktisat, 8.Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın. |
ERTEK, T. (2022), Meslek Yüksekokulları İçin İktisada Giriş, 3. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayın. |
Avrupa Yeşil Mutabakatı Kapsamında Yeşil Ekonomi, (2023), 2. Baskı, (Editörler: Funda H. Sezgin, Esra Yüksel Acı, Rana Atabay Kuşçu), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communication Science explains the basic concepts of Human Resources and Communication Sciences associate with the theoretical foundation.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to their disciplines such as statistics and psychology have theoretical and practical knowledge in human resources solutions uses.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Institutional analyzes, and these requirements in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
4 | |||||
2 |
Human Resources application of modern techniques and tools that are required for selecting and knows how to use effectively.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Existing applications in the field of Human Resources analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
3 | |||||
2 |
Human Resources issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
5 | |||||
3 |
A specific conceptual model is implemented using modern methods of human resources.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
2 | |||||
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
2 | |||||
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
2 | |||||
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
2 | |||||
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Human Resource Management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
3 | |||||
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 123 |
Total Workload of the Course Unit | 123 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |