Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
LJP208 |
GLOBAL LOJİSTİCS |
4 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MUHAMMED ENSAR YALÇIN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders ile öğrencilerin küresel lojistik merkezleri tanıması, güncel bilgiler ile dünyadaki lojistik trafiğine hakim olunması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, küreselleşme kavramı ve küresel lojistiğe genel bakış, lojistik merkez kavramı: tarihsel gelişimi ve temel özellikleri, lojistik merkezlerin organizasyon yapısı ve faaliyetleri, lojistik merkezlerde taşımacılık ve depo yönetimi, lojistik merkezlerin kuruluşu: planlama, tesis yer seçim kararı ve finansal yapılanma modelleri, lojistik performans endeksi, Türkiye’nin durumu ve lojistik merkezlerin lojistik performansa etkisi, entegrasyon kavramı: ulaşım türleri açısından değerlendirilmesi, Küresel Tek Kuşak Tek Yol girişimi: ulaşım ağları ve Türkiye’nin konumu, Trans Avrupa ulaşım ağları ve Pan-Avrupa taşıma koridorları, Amerika ve Uzak Doğu’da lojistik merkezler, Avrupa’da lojistik merkezler ve Avrupa Birliği ulaştırma politikaları, Türkiye’deki lojistik merkezler ve ulaştırma eylem planı konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Lojistik merkez kavramını taşıdığı özellikleri de göz önünde bulundurarak açıklar. (explain) (3) |
Ülkelerin lojistik merkez oluşturma konusunda gelişimlerini takip eder, yorumlar. (interprent) (4) |
Küresel lojistik merkezleri bölgelerine ayırarak, detaylı şekilde listeler. (list) (2) |
Türkiye'nin lojistik merkez olma yolundaki hedeflerini dünyadaki diğer örnekler ile karşılaştırarak yorumlar. (interprent) (4) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Notu Okuma |
Küreselleşme Kavramı ve Küresel Lojistiğe Genel Bakış |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkez Kavramı: Tarihsel Gelişimi ve Temel Özellikleri |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerin Organizasyon Yapısı ve Faaliyetleri |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerde Taşımacılık ve Depo Yönetimi |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerin Kuruluşu: Planlama, Tesis Yer Seçim Kararı ve Finansal Yapılanma Modelleri |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Performans Endeksi, Türkiye’nin Durumu ve Lojistik Merkezlerin Lojistik Performansa Etkisi |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Ders Notu Okuma |
Sınava Hazırlık Konu Tekrarı |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Entegrasyon Kavramı: Ulaşım Türleri Açısından Değerlendirilmesi |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Ders Notu Okuma |
Küresel Tek Kuşak Tek Yol Girişimi: Ulaşım Ağları ve Türkiye’nin Konumu |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Ders Notu Okuma |
Trans Avrupa Ulaşım Ağları ve Pan-Avrupa Taşıma Koridorları |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Ders Notu Okuma |
Amerika ve Uzak Doğu’da Lojistik Merkezler |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Ders Notu Okuma |
Avrupa’da Lojistik Merkezler ve Avrupa Birliği Ulaştırma Politikaları |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Ders Notu Okuma |
Türkiye’de Lojistik Merkezler ve Ulaştırma Eylem Planı |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Ders Notu Okuma |
GENEL TEKRAR |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Saygılı, M. ,Erdal, M. (2013). küresel lojistik. 2.Baskı, İstanbul: Dünya Yayıncılık. |
Keskin, H. (2015). lojistik el kitabı - küresel aktörlerin lojistik pratikleri. 1.Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Defines the terminology in the field of logistics.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
The ability to use information and communication technology tools to win.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
1 |
13 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
13 |
1 |
13 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
13 |
1 |
13 |
Ödev |
13 |
1 |
13 |
Proje Hazırlama |
13 |
1 |
13 |
Seminer |
4 |
3 |
12 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
87 |
0 |
123 |
|
Total Workload of the Course Unit |
123 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|