TR EN

GLOBAL LOJİSTİCS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
LJP208 GLOBAL LOJİSTİCS 4 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SEREN FIRAT
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MUHAMMED ENSAR YALÇIN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilerin küresel lojistik merkezleri tanıması, güncel bilgiler ile dünyadaki lojistik trafiğine hakim olunması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, küreselleşme kavramı ve küresel lojistiğe genel bakış, lojistik merkez kavramı: tarihsel gelişimi ve temel özellikleri, lojistik merkezlerin organizasyon yapısı ve faaliyetleri, lojistik merkezlerde taşımacılık ve depo yönetimi, lojistik merkezlerin kuruluşu: planlama, tesis yer seçim kararı ve finansal yapılanma modelleri, lojistik performans endeksi, Türkiye’nin durumu ve lojistik merkezlerin lojistik performansa etkisi, entegrasyon kavramı: ulaşım türleri açısından değerlendirilmesi, Küresel Tek Kuşak Tek Yol girişimi: ulaşım ağları ve Türkiye’nin konumu, Trans Avrupa ulaşım ağları ve Pan-Avrupa taşıma koridorları, Amerika ve Uzak Doğu’da lojistik merkezler, Avrupa’da lojistik merkezler ve Avrupa Birliği ulaştırma politikaları, Türkiye’deki lojistik merkezler ve ulaştırma eylem planı konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Lojistik merkez kavramını taşıdığı özellikleri de göz önünde bulundurarak açıklar. (explain) (3)
Ülkelerin lojistik merkez oluşturma konusunda gelişimlerini takip eder, yorumlar. (interprent) (4)
Küresel lojistik merkezleri bölgelerine ayırarak, detaylı şekilde listeler. (list) (2)
Türkiye'nin lojistik merkez olma yolundaki hedeflerini dünyadaki diğer örnekler ile karşılaştırarak yorumlar. (interprent) (4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Notu Okuma Küreselleşme Kavramı ve Küresel Lojistiğe Genel Bakış Anlatım, Soru Cevap
2 Ders Notu Okuma Lojistik Merkez Kavramı: Tarihsel Gelişimi ve Temel Özellikleri Anlatım, Soru Cevap
3 Ders Notu Okuma Lojistik Merkezlerin Organizasyon Yapısı ve Faaliyetleri Anlatım, Soru Cevap
4 Ders Notu Okuma Lojistik Merkezlerde Taşımacılık ve Depo Yönetimi Anlatım, Soru Cevap
5 Ders Notu Okuma Lojistik Merkezlerin Kuruluşu: Planlama, Tesis Yer Seçim Kararı ve Finansal Yapılanma Modelleri Anlatım, Soru Cevap
6 Ders Notu Okuma Lojistik Performans Endeksi, Türkiye’nin Durumu ve Lojistik Merkezlerin Lojistik Performansa Etkisi Anlatım, Soru Cevap
7 Ders Notu Okuma Sınava Hazırlık Konu Tekrarı Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Ders Notu Okuma Entegrasyon Kavramı: Ulaşım Türleri Açısından Değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap
10 Ders Notu Okuma Küresel Tek Kuşak Tek Yol Girişimi: Ulaşım Ağları ve Türkiye’nin Konumu Anlatım, Soru Cevap
11 Ders Notu Okuma Trans Avrupa Ulaşım Ağları ve Pan-Avrupa Taşıma Koridorları Anlatım, Soru Cevap
12 Ders Notu Okuma Amerika ve Uzak Doğu’da Lojistik Merkezler Anlatım, Soru Cevap
13 Ders Notu Okuma Avrupa’da Lojistik Merkezler ve Avrupa Birliği Ulaştırma Politikaları Anlatım, Soru Cevap
14 Ders Notu Okuma Türkiye’de Lojistik Merkezler ve Ulaştırma Eylem Planı Anlatım, Soru Cevap
15 Ders Notu Okuma GENEL TEKRAR Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Saygılı, M. ,Erdal, M. (2013). küresel lojistik. 2.Baskı, İstanbul: Dünya Yayıncılık.
Keskin, H. (2015). lojistik el kitabı - küresel aktörlerin lojistik pratikleri. 1.Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
4
2
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
4
2
Defines the terminology in the field of logistics.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
3
2
The ability to use information and communication technology tools to win.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
3
2
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
4
2
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
4
2
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
4
2
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
4
2
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values​​.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 13 1 13
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 1 13
Ödev 13 1 13
Proje Hazırlama 13 1 13
Seminer 4 3 12
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 87 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0