Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
DTP153 |
GÜMRÜK YÖNETİMİ |
1 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. VEFA SÜMEYYE KORKMAZ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Gümrük mevzuatı ve uygulamalarına ilişkin olarak kullanılan tanımlamalar ve evrakları tanımak, ithalat ve ihracat mevzuatına hakim olmak ve Gümrük vergilerinin hesaplama yöntem ve uygulamalarını bilmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Gümrük kanunu ve yönetmeliklerine bağlı olarak Gümrük Rejimlerini tanımak ve kapsamlarını öğrenmek, Gümrük işlemleri uygulama süreçlerine ilişkin olarak örnekler görmek ve Serbest Dolaşıma Giriş ve Geçici İthalat Rejimlerinde vergi hesaplaması uygulaması yapmak gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Gümrük Kavramına İlişkin Temel Kavramları ve Mevzuatı Öğrenir |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu ve Gümrük İdarelerinde Uygulanan Mevzuatı Tanır |
Gümrük Tarifeleri, Eşyanın Tarife Pozisyonları, Tarifelerin Hesaplanması ve İstisna Halleri Yorumlar |
Gümrük Sorumlulukları, Gümrük Cezaları ve İtiraz Yollarını Öğrenir |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Ders Notu Okuma |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu ve Gümrük İdarelerinde Uygulanan Mevzuat |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Ders Notu Okuma |
Menşe Kavramı ve Gümrük Kıymeti |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Tarifeleri, Eşyanın Tarife Pozisyonları, Tarifelerin Hesaplanması ve İstisna Halleri |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Ders Notu Okuma |
Gümrüklerde Kullanılan Belgeler |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Ders Notu Okuma |
Rejim Kavramı, Gümrük Rejimlerinin Genel Anlatımı |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Ders Notu Okuma |
Genel Değerlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Transit Rejimi, İhracat Rejimi, Geçici ithalat Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Antrepo Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Ders Notu Okuma |
Dahilde İşleme Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Ders Notu Okuma |
Hariçte İşleme Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Ders Notu Okuma |
Diğer Kullanım Şekilleri (Serbest Bölge, Yeniden İhracat, İmha ve Terk) |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Sorumluluk, Gümrük Cezaları ve İtiraz Yolları |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Ders Notu Okuma |
Genel Değerlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tekin, A. & Tekin, Ü.E.(2018). Gümrük İşlemleri Mevzuat, Teori, Uygulama, Vergilendirme, Seçkin Yayıncılık |
Dölek, A.(2017). Gümrük İşlemleri, Umut Kitap. |
Dölek, A. (2017). Kavramlarla Gümrük Mevzuatı, Umut Kitap. |
Esnemez, R. (2017). Gümrük Müşaviri Kaleminden Gümrük ve Dış Ticaret Hakkında Herşey, Beka Yayınları. |
Atatürk Üniversitesi, (2020). Gümrük İşlem ve Uygulamaları. |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Defines the terminology in the field of logistics.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The ability to use information and communication technology tools to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
2 |
4 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
4 |
2 |
8 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
64 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|