Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
LJP155 |
TEMEL LOJİSTİK BİLGİSİ |
1 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MUHAMMED ENSAR YALÇIN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders kapsamında, lojistik kavramının tanımı ve lojistik süreçlerin incelenmesi ve tedarik zinciri ile lojistik ilişkisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Lojistik Kavramı ve Kapsamı, Lojistiğin Tarihsel Gelişimi ve Önemi, Lojistik Faaliyetler, Taşıma Türleri: Havayolu, Denizyolu, Taşıma Türleri: Karayolu, Demiryolu, Boru Hattı, Tedarik Zinciri Kavramı ve Kapsamı, Tedarik Zinciri ve Lojistik, Lojistikte Dış Kaynak Kullanımı, Lojistikte Yeni Yaklaşımlar, Lojistikte Yeni Yaklaşımlar, Dış Ticarette Kullanılan Belgeler, Dış Ticarette Kullanılan Teslim Şekilleri, Ülkemizde Lojistik Sektörünün Gelişmesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenci lojistik ve lojistik ile ilgili kavramları tanımlar |
Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi arasındaki ilişkiyi yorumlar |
Taşıma modlarını yorumlayarak taşımacılıkta kullanılan belgeleri bilir |
Lojistiğin Dünyada ve Türkiye'de gelişimine ait güncel bilgileri yorumlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Kavramı ve Kapsamı |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Ders Notu Okuma |
Lojistiğin Tarihsel Gelişimi ve Önemi |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Süreçler ve Faaliyetler |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Türleri ve Kullanılan Belgeler: Havayolu, Denizyolu |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Türleri ve Kullanılan Belgeler: Karayolu, Demiryolu, Boru Hattı |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Ders Notu Okuma |
Tedarik Zinciri Kavramı ve Kapsamı |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Ders Notu Okuma |
Tedarik Zinciri ve Lojistik |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Lojistikte Dış Kaynak Kullanımı |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Ders Notu Okuma |
Lojistikte Yeni Yaklaşımlar |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Ders Notu Okuma |
Lojistikte Yeni Yaklaşımlar |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Ders Notu Okuma |
Dış Ticarette Kullanılan Belgeler |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Ders Notu Okuma |
Teslim Şekilleri |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Ders Notu Okuma |
Ülkemizde Lojistik Sektörünün Gelişmesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Ders Notu Okuma |
Genel Değerlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Erturgut, R. (2021). Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kaya, S. (2020). Lojistik Faaliyetlerde Dış Kaynak Kullanımı, Ekin Yayınevi. |
Gelmez, E. (2022). Lojistikte Güncel Yaklaşımlar, Nobel Bilimsel Eserler. |
Tek, Ö. B., & Karaduman, İ. (2012). Lojistik Yönetimi. İstanbul: İhlas Gazetecilik AŞ. |
Acar, Z. (2021). Stratejik Lojistik Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Defines the terminology in the field of logistics.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The ability to use information and communication technology tools to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
8 |
3 |
24 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
8 |
3 |
24 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
1 |
3 |
3 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
3 |
3 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
62 |
0 |
182 |
|
Total Workload of the Course Unit |
182 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|