Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
LJP152 |
TAŞIMACILIK YÖNETİMİ |
2 |
3 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; taşımacılık yönetiminin temel ilkelerini, taşımacılık türlerini, taşıma süreçlerini ve taşımacılık sistemlerinin etkin yönetimini anlamak ve öğrencilere taşımacılıkla ilgili stratejik kararlar alabilme yeteneği kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders, taşımacılığın lojistikteki rolünü, taşıma türlerini, taşımacılık yönetimi sürecini ve taşımacılıkla ilgili kullanılan araçları kapsar. Karayolu, denizyolu, havayolu ve demiryolu taşımacılığı gibi farklı taşıma yöntemlerinin özellikleri, avantajları ve zorlukları ele alınır. Ayrıca, taşıma yönetiminin planlama, organizasyon, kontrol ve izleme süreçleri incelenir. Taşıma optimizasyonu, taşıma sözleşmeleri ve taşıma maliyet yönetimi gibi konulara da değinilir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Taşımacılık yönetiminin temel kavramlarını ve süreçlerini anlayabilir. |
Farklı taşımacılık türlerinin özelliklerini, avantajlarını ve dezavantajlarını değerlendirebilir. |
Taşımacılık planlaması ve yönetimi süreçlerini etkin bir şekilde uygulayabilir. |
Taşıma sözleşmelerini ve maliyet yönetimini analiz edebilir. |
Taşımacılık sistemlerinin optimizasyonu ve etkinliği konusunda kararlar alabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Notu Okuma |
Taşımacılık Yönetimine Giriş: Temel Kavramlar ve Tanımlar |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Modları: Karayolu, Demiryolu, Denizyolu, Havayolu, Boru Hattı |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Ders Notu Okuma |
Taşımacılık Yönetimi Süreçleri: Planlama, Organizasyon, Kontrol |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Türü Seçimini Etkileyen Faktörler |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Kapasitesi ve Yükleme Planlaması |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Ders Notu Okuma |
Taşımacılık Modlarında Kullanılan Belgeler |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Ders Notu Okuma |
Taşımacılık Modlarında Kullanılan Belgeler |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Modlarında Taraflar ve Yasal Çerçeve |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Ders Notu Okuma |
Navlun Hesaplama |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Süreçlerinde Teknoloji ve İnovasyon |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Ders Notu Okuma |
Taşımacılıkta Verimlilik ve Performans Ölçümü |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Ders Notu Okuma |
Taşıma Optimizasyonu: Yükleme ve Rotalama Stratejileri |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Ders Notu Okuma |
Tüm Taşıma Modlarının Genel Değerlendirilmesi |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
- |
Genel Değerlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tanyaş, M. & Düzgün, M. (2012). Uluslararası Lojistik: Küresel Tedarik Zinciri Yönetimi”, Çeviri, Nobel Yayınları, Ankara. |
Görgün, M.R. (2019). Uluslararası Lojistik; Kara Yolu Navlun Hesaplama Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
Kaya, S. (2020). Lojistik Faaliyetlerde Dış Kaynak Kullanımı, Ekin Yayınları, Ankara. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Defines the terminology in the field of logistics.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The ability to use information and communication technology tools to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
8 |
3 |
24 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
8 |
3 |
24 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
1 |
3 |
3 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
3 |
3 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
8 |
3 |
24 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
70 |
0 |
206 |
|
Total Workload of the Course Unit |
206 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|