Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
LJP251 | TEHLİKELİ MADDE YÖNETİMİ | 3 | 2 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. VEFA SÜMEYYE KORKMAZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tehlikeli Madde Taşımacılığı dersinde öğrencilerin tehlikeli maddelerin tanımlarını, risklerini, sınıflandırılmalarını, paketlenmelerini, etiketlenmelerini, taşıma esaslarını, tarafların sorumluluklarını ve ilgili uluslararası sözleşmeleri öğrenmesi amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste Tehlikeli Madde tanımlanır, insana ve çevreye hangi yollarla zarar verebileceği ile bunlardan kaçınma, korunma ve acil müdahale yöntemleri anlatılır.Tehlikeli Maddeler hakkında bilgilendirilir. Sınıflandırmalarına göre riskleri, paketlenmeleri, taşıma, depolama ve elleçlenmeleri için gerekli önlemler açıklanır.Tehlikeli Maddeler için Birleşmiş Milletler numarasının önemi ve uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi verilir. Gönderen, taşıyan ve alıcının sorumlulukları üzerinde durulur. Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriği kavratılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tehlikeli Madde tanımını bilir. |
Tehlikeli maddelerin Birleşmiş Milletler tarafından yapılan sınıflandırmalarını ve risklerini öğrenir. |
Tehlikeli maddelerin insan ve çevreye hangi yollarla zararlarının olduğunu kavrar. |
Tehlikeli maddeleri, risklerini, korunma ve acil müdahale yöntemlerini bilir. |
Tehlikeli madde taşımacılığında uluslararası sözleşmeler ADR, RID, DGR, IMDG-Code hakkında genel bilgi sahibi olur. |
Karayolu, havayolu ve denizyolunda tehlikeli madde taşımacılığında standardizasyon ve eşgüdümün öneminin bilincine varır. |
Tehlikeli Maddelerin risklerine göre paketlenme gruplarını öğrenir. |
Tehlikeli maddelerin etiketlerini tanır ve etiketlerin risk derecelendirme endeksleri hakkında bilgisi olur. |
Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriğini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Ders içeriğinin aktarımı, Tehlikeli Madde tanımı, lojistik faaliyetler içinde tehlikeli maddelerin önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
2 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Maddelerin Birleşmiş Milletler sınıflandırması | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
3 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin riskleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
4 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin insan ve çevreye zarar verme yolları ile zararlarından korunma ve acil müdahale yöntemleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
5 | Ders Notu Okuma | Birleşmiş Milletler Tehlikeli Madde numarasının ve Uluslararası Sözleşmelerde Tehlikeli Madde taşımacılığı, standardizasyonun ve eşgüdümün önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
6 | Ders Notu Okuma | ADR, RID, DGR hakkında genel bilgi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
7 | Ders Notu Okuma | IMDG-Code hakkında genel bilgi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Notu Okuma | IMDG-Code İçeriği ve Önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
10 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Maddelerin paketlenme grupları | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
11 | Ders Notu Okuma | Paket tipi, türü, miktar sınırlamaları ve bunlara ilişkin işaret ve etiketler | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
12 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Madde risk sınıflandırma endeksleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
13 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin etiketleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
14 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriği | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
15 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli madde taşımacılığında kalite bilinci | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Görçün, Ö.F., Erdal, M. Tehlikeli Madde Lojistiği - Beta Yayınları |
Akçetin, E. Tehlikeli Madde Lojistiğinde Risk Yönetimi - Nobel Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
|
4 | |||||
2 |
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
|
5 | |||||
2 |
Defines the terminology in the field of logistics.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
|
4 | |||||
2 |
The ability to use information and communication technology tools to win.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
|
4 | |||||
2 |
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
4 | |||||
2 |
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
|
4 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
|
0 | |||||
2 |
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
|
4 | |||||
2 |
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 12 | 2 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 12 | 2 | 24 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 90 | 0 | 178 |
Total Workload of the Course Unit | 178 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |