TR EN

INTRODUCTION TO BUSINESS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GIS101 INTRODUCTION TO BUSINESS 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SEREN FIRAT
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EMİNE ÖZTÜRK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin genel işletmeye yönelik kavram ve tekniklere hakim olmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İşletme ile ilgili temel kavramlar, işletmenin amaçları, işlevleri ve sorumlulukları, işletmelerin sınıflandırılması, işletmelerin çevresi, işletmelerde büyüme ve rekabet türleri, işletmelerde kuruluş aşamaları, uluslararası örgüt yönetim fonksiyonu, üretim fonksiyonu, insan kaynakları fonksiyonu, halkla ilişkiler fonksiyonu, araştırma geliştirme fonksiyonu, muhasebe-finans fonksiyonu konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşletme ve işletme ile ilişkili kavramları tanımlar.
Tüm dünyayı faaliyet alanı olarak ele almak zorunda olan örgütlerin, yeni ekonomi çerçevesinde, uyguladığı yönetimi ve uluslararası firma teorisini bilir.
Bir örgütün güçlü ve gelişmesi gereken yönlerini bulup farklı bakış açıları ile geliştirilebilecek stratejileri açıklar.
İşletme fonksiyonlarının rollerini ve sorumluluklarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletme Kavramı Anlatım, soru cevap, tartışma
2 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletmelerin Özellikleri ve İşletmelerin Kuruluş Aşamaları Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletmelerin Büyümesi Anlatım, soru cevap, tartışma
4 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İş Ahlakı ve Toplumsal Sorumluluk Anlatım, soru cevap, tartışma
5 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Yönetim Kavramı ve Yönetim İşlevleri Anlatım, soru cevap, tartışma
6 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İnsan Kaynakları Yönetimi ve İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevleri Anlatım, soru cevap, tartışma
7 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Pazarlama İlkeleri Anlatım, soru cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Ürün ve Fiyatlama Anlatım, soru cevap, tartışma
10 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Pazarlama Kanalları ve Tutundurma Anlatım, soru cevap, tartışma
11 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Üretim Sistemleri ve Yönetimi Anlatım, soru cevap, tartışma
12 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Üretim Sistemlerinin Tasarımı, Kuruluşu ve İşleyişi Anlatım, soru cevap, tartışma
13 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletme Bilgi Sistemi Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Muhasebe ve Finansal Yönetim Anlatım, soru cevap, tartışma
15 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Finansal Sistem ve Kurumlar, Çok Uluslu İşletmeler Anlatım, soru cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gümüş, İ. (2017). Genel İşletme, İstanbul:  İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
Mucuk, İ. (2015). Temel İşletme Bilgileri, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
5
2
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
4
2
Defines the terminology in the field of logistics.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
4
2
The ability to use information and communication technology tools to win.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
4
2
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
5
2
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
5
2
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
5
2
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
5
2
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values​​.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 6 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0