TR EN

İÇ MEKAN PROJESİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IMP251 İÇ MEKAN PROJESİ I 3 4 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SELİN RÜYA ÇAKIR
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. DUYGU ERSOY HOCAMOĞLU-Öğr.Gör. ECE CANTEMİR-Öğr.Gör. HÜLYA ALGUR MARŞOĞLU-Öğr.Gör. SELİN RÜYA ÇAKIR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İç Mekan Projesi I dersinin amacı öğrencilerin konut projesi çiziminin detaylarını öğrenmeleri, mekansal sınırlamalar, kullanıcı ihtiyaçlarına göre yerleşim ve çizim yapabilmeleridir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği verilen konut planına uygun senaryo ve konsept belirleyip bunların üstünden düzenlemeler yapılarak plan, vaziyet planı, kesit, cephe, perspektif çizimlerinin yapılmasıdır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Konut mekanı fonksiyon şemasını listeler.
Tasarım Konseptini görselleştirerek anlatır.
Konut tasarımını konseptine bağlı olarak fonksiyonlara göre maketler yardımı ile çözümler.
Mevcut mekanın yapısal şartlarını belirler.
Konut projesini 2 ve 3 boyutlu çizimler ile planlar.
Konut projesi tasarım ve sunum çalışmasını jüri karşısında savunur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin içeriğinin, konut projesinin tanıtımı, senaryo yazılması Ppt. Sunum ile görsel gösterimi
2 Konut örneklerinden oluşan araştırma dosyası hazırlama Bubble diyagram, senaryoların geliştirilmesi Ppt. Sunum ve yüz yüze değerlendirme ile dosya ve eskizlerin incelenmesi
3 Örnekleri ile konsept araştırma ve eskiz konsept paftası hazırlanması Leke çalışmaları alternatiflerinin yapılması Yüz yüze değerlendirme
4 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, ıslak hacim araştırması 1:50 detayında plan çizimi Yüz yüze değerlendirme
5 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, yaşama mekanı araştırması 1:20 detayında plan çizimi, vaziyet planı çizimi Yüz yüze değerlendirme
6 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, yaşama mekanı araştırması 1:20 detayında kesit, cephe çizimi Yüz yüze değerlendirme
7 Ara teslim hazırlığı Perspektif çizimi Yüz yüze değerlendirme
8 - ARA SINAV -
9 Ara teslim hazırlığı Ara jüri, projelerin değerlendirilmesi Jüri ile değerlendirme
10 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, konut yüzey kaplamaları araştırması Ara teslimdeki eksiklerin tamamlanması, zemin ve aydınlatma planı çizimi Ppt. Sunum ve yüz yüze değerlendirme
11 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, konut iç mekan aydınlatma ve aksesuarları araştırması 3. ve 4. kesit çizimi Yüz yüze değerlendirme
12 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, konut iç mekan aydınlatma ve aksesuarları araştırması Cephe çizimi Yüz yüze değerlendirme
13 Konsepte ve fonksiyona uygun alternatifli eskiz çalışmaları, konut iç mekan aydınlatma ve aksesuarları araştırması Perspektif çizimi Ppt. Sunum ve yüz yüze değerlendirme
14 Final teslimi hazırlığı Detay çizimi Yüz yüze değerlendirme
15 Final teslimi hazırlığı Final jürisi ve teslimi Jüri ile değerlendirme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Neufert, E. (2018). Neufert Yapı Tasarımı. Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ, 41.
Farrelly, L., (2012), “Mimarlıkta Sunum Teknikleri”, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
Anderson, J., (2011), “Mimari Tasarım”, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
Spankie, R., (2012), “İç mimarlıkta İç Mekan Çizimi ve Sunumu”, Literatür Yayıncılık, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The interior design department educates young and professional people with a 2-year academic education. Those who read a vocational school and later study at a college have excellent equipment. Those who have been educated for 2 years with practical courses that they have seen can become more dominant in technical field with more. From design to marketing, from quality control to production, every field has the opportunity to work. For 2 years, it provides to be a member equipped with technical drawing, basic art, computer design, project preparation, cutting and cutting. In recent years, with the support given to the production, interior design departments have begun to take first place. A wide variety of fields await you in specific departments of the industry. The important thing is that you will take 2 years to train yourself enough in academic education.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Those who want to be an interior design technician; Creative and aesthetic views, interested in fine arts, able to use eyes and hands in coordination, able to perceive colors and shapes in detail, have the ability to draw shapes, be innovative and critically open, able to take responsibility.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interior design; Is an associate degree program established with the aim of educating people who can make technical drawings using art and technology to organize interior parts of buildings. Interior design technicians; Determine the changes that need to be done in the room, prepare the plans of the works to be done or interpret the prepared plans and apply them. In addition, electricity, water, etc., They also determine the hardware requirements. By choosing the type and amount of building materials suitable for the place, they make the account of the materials to be used. Interior design technicians draw technical drawings and make original interior designs.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The field of art and design is a product of history, culture, which is the foundation of social life. Interior design is also in this area. Today, people develop and use unique designs of their own culture and customs by combining the spaces they live with aesthetics, functionality and technology. Changing consumer needs and requirements; Is increasing the production of '' alternative art and design '' products in the production systems of companies that want to take place in the sector operating in the fields of interior design.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students have the opportunity to have a successful career in the sector by educating themselves as good designers, they have the opportunity to continue their academic careers and continuing undergraduate education in interior architecture.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to develop the technical knowledge, imagination and creativity of those who will contribute to the sector who can receive interior architecture education in the future in the field of decoration.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The aim of this program is; To meet the designer workforce needs in businesses and offices. The lack of designers in our country has left many sectors face to face with the problem of branding. The designer problem is a common problem in many sectors and there is a great shortage of technical personnel. Therefore, students who will graduate will not have employment problems.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To train students at the level of associate degree equipped with the appropriate professional knowledge and to carry out the researches made by the academic staff of the department and nationwide, it is aimed to educate the designers in the businesses which are lacking in qualifications. Looking at the examples in the world, Interior Design is regarded as an ideal program for students with career plans in the 21st Century.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 14 1 14
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 4 8
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0