TR EN

GÜÇ ELEKTRONİĞİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ETP254 GÜÇ ELEKTRONİĞİ 4 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. İZZET YAVUZ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Endüstriyel uygulamalardan günlük yaşamımızdaki çeşitli cihazlara kadar pek çok alanda kullanılan yarıiletken güç elektroniği elemanlarının yakından tanınması. Bu elemanlar kullanılarak yapılan elektriksel güç dönüşümünün mantığının kavranması. Bu dönüştürücü devrelerinin yapıları, çalışmaları ve kullanım alanlarının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Güç yarıiletkenleri, Güç Elektroniği uygulamaları, Bir fazlı kontrollü doğrultucular, Üç fazlı kontrollü doğrultucular, Doğru gerilim kıyıcılar, Alternatif gerilim kıyıcılar, Eviriciler, Frekans Çeviriciler, Güç elektroniği ile elektrik motorlarının kontrolü

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Güç elektroniğinin temel ilkelerini ve güç dönüşüm mantığını açıklar.(1)-Bilgi
Tristör grubu güç elemanlarını her yönüyle tanımlar ve güç kontrolünda uygular.(2,3)-Kavrama,Uygulama
Transistör grubu güç elemanlarını her yönüyle tanımlar ve güç kontrolünda kullanabilme.(2,3)-Kavrama,Uygulama
Uyarma devrelerini ve elemanlarını her yönüyle tanıyabilme ve kullanabilme. (2,3)-Kavrama,Uygulama
Temel güç devrelerinin yapılarını ve çalışmalarını inceler.(3)-Uygulama

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Güç elektroniğinin tanımı ve kapsamı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
2 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Temel güç devreleri ve güç dönüşümü mantığı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
3 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Temel güç elemanları, Diyot, Tristör, Triyak, GTO yapıları, çalışmaları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
4 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Temel güç elemanları, Diyot, Tristör, Triyak, GTO yapıları, çalışmaları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
5 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Temel güç elemanları, Diyot, Tristör, Triyak, GTO yapıları, çalışmaları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
6 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Pals üreten devreler ve bu devrelerin şebeke ile uyumlu çalıştırılması. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
7 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, PWM kare dalga üreten devrelerin yapısı ve kullanım alanları. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, PWM kare dalga üreten devrelerin yapısı ve kullanım alanları. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
10 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, AC-DC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
11 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, AC-DC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
12 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, AC-AC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
13 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, DC-DC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
14 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, DC-AC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
15 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, DC-AC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

MEGEP

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having and employing fundamental field concepts
2
2
Understanding and interpreting field-related problems
3
3
Generating and implementing solutions to field-related problems
3
4
Following developments in the field and being aware of lifelong learning
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Mastery and effective application of information technologies
3
2
Capability to work independently and/or in groups
3
3
Possibility of putting knowledge into practice
2
4
Capability to apply knowledge within the context of social responsibility awareness
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have knowledge about low voltage network and its components
5
2
To have knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
4
3
To be an individual who knows, internalizes and uses Atatürk's principles and reforms in his life.
1
4
Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To recognize the circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
4
2
To have information about the production of electrical energy, to know the elements used in transmission and distribution networks.
4
3
To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
4
4
To have information about the structure, working principle, winding shapes and circuit connections of electrical machines.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using Turkish effectively in daily and professional fields.
1
2
Knowledge of the operating system, basic office software, and computer hardware is required.
2
3
To have sufficient mathematical knowledge to analyze in the professional field
3
4
Understanding the fundamental concepts and elements of automatic control systems, as well as the ability to program PLC systems
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Understanding the structure and operation of fundamental electronic elements. To be familiar with power electronics components and usage features. To understand the fundamentals of logic circuits and to design digital circuits.
5
2
To understand fundamental physics concepts and basic electrical circuit solutions
4
3
Knowledge of weak current, strong current, lightning, fire, and security systems is required, as is the ability to draw electrical installation plans and understand and perform contracting and exploration work on electrical installations.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Demonstrate the ability to conduct advanced work independently using learning-to-learn skills and critical thinking.
3
2
The ability to generate engineering solutions, particularly with regard to their impact on global and societal health, safety, and environmental issues.
4
3
Capability to plan and manage professional development activities for employees under his/her supervision
3
4
Informing expert and non-expert audiences about issues in their field, as well as being able to clearly communicate their thoughts, problems, and solution methods in written and oral form.
4
5
Developing the ability to act independently, take initiative, be creative, and engage in lifelong learning
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Capable of producing science and technology that will aid in national development
4
2
Contributing to scientific and technological advancements
3
3
Ability to think analytically
4
4
Capability to identify and solve problems
3
5
Capable of developing R&D projects that meet the needs of the country
3
6
Have professional ethical values
4
7
Versatile and well-educated, with the ability to communicate effectively both verbally and in writing
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 6 2 12
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 97
Total Workload of the Course Unit 97
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0