Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTP160 | GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ | 2 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fotoğraf, resim gibi görsel malzemeleri tasarımda yararlanılacak şekilde işlemeyi öğretmek. |
Contents of the Course Unit: | Photoshop programını kullanarak Fotoğraf, resim gibi görsel malzemeleri, rötuş,kolaj gibi uygulamalar yaparak işlemeyi öğretmek |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Photoshop programını öğrenir. |
Görsel tasarım konusunda bilgi sahibi olur. |
Manipülasyon, kolaj ve efekt tekniklerini öğrenerek fotoğraflardan yeni bir görsel oluşturmayı öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı kaynaklar | Dersin tanımı işlenecek konu ve uygulamalar hakkında genel bilgi, Tasarımın unsurları, temel ilkeleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Yazılı kaynaklar | Tasarım Süreci, photoshop nedir? nerede kullanılır? örneklerle açıklanması, Renklerin psikolojik mesajları, eskiz çalışmasına başlangıç | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge, Strüktür kavramı / rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak, eskiz çalışma devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Program tanıtımı, Program arayüz kullanımı, tool tanıtımı, paneller, kitap kapağı çalışması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek, kitap kapağı çalışması devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Şekilleri taşıma, kopyalama, boyutlandırma, eğme, bükme, renklendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Piksel tabanlı programda metin düzenleme, nokta metni oluşturma, yol üzerine metin yazma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Dekupe kullanımı ve uygulaması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından tasarımların değerlendirmesi, Göstergebilim, ikon oluşturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Yazılı ve görsel kaynaklar | İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, Kitap ayracı serbest çalışma, ikon tasarımı devamı, Storyboard tanımı, uygulanış şekli | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Seçmeli hikaye konu: Reklam çalışması devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Tasarımın hikayesine devam ederek storyboard çalışmasını şekillendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar, | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, final projesinin son hali değerlendirmesi, genel tekrar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Photoshop/ Carla Rose-Kate Binder, Photoshop/Scott Kelby, Bilgi Adam Yayınları, Konuyla ilgili yerli ve yabancı dergiler. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 8 | 4 | 32 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 6 | 36 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |