Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
RTP256 |
TÜRK SİNEMASI |
4 |
2 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Türk Sinemasının sanat dalı ve kitle iletişim alanı olarak gelişimini incelemek. Bu gelişim sürecini Türkiye’nin siyasi, kültürel ve ekonomik şartları doğrultusunda anlamlandırmak. |
Contents of the Course Unit: |
Türkiye’de sinemanın gelişimi, kronolojik bir akış içerisinde incelenir. Dönemin siyasi, ekonomik ve kültürel şartları tanımlanır. Söz konusu şartların Türk sineması üzerindeki etkileri analiz edilir. Türk sinemasının sanatsal gelişimi yaratıcılar bazında incelenir. Söz konusu konular örnek filmler izlenerek, pekiştirilir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Türk sinemasının işleyişine yönelik genel kültür ve bilgi birikimi edinme. |
Türk sinemasının yapısal özelliklerini, geçmişe ve günümüze yönelik kuramsal ve pratik çözümlemelerle değerlendirebilme. |
Türk sinemasının sanatsal ve estetik değerleri üzerine düşünme, yazma ve yorumlama becerisi kazanma. |
Türk sinemasının irdelenmesi konusunda bireysel ya da grup çalışması içinde niteliksel ve niceliksel analizler uygulayabilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders İle İlgili Bilgilendirme, İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Türkiye'nin Sinemayla Tanışması |
Sunum, Anlatım |
2 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
İlk Türk Sineması Tartışması |
Sunum, Anlatım |
3 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Tiyatrocular Dönemi |
Sunum, Anlatım |
4 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Muhsin Ertuğrul Dönmemi |
Sunum, Anlatım |
5 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Geçiş Dönemi |
Sunum, Anlatım |
6 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Sinemacılar Dönemi |
Sunum, Anlatım |
7 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Lütfü Ömer Akad Sineması |
Sunum, Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Atıf Yılmaz Sineması |
Sunum, Anlatım |
10 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Metin Erksan Sineması |
Sunum, Anlatım |
11 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
1970'ler Karşıtlıklar Dönemi |
Sunum, Anlatım |
12 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Yılmaz Güney Sineması |
Sunum, Anlatım |
13 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Genç Sinemacılar Dönemi |
Sunum, Anlatım |
14 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
1980 ve Sonrası Türk Sineması |
Sunum, Anlatım |
15 |
İlgili Kaynaktan Yararlanma |
Dönem Sonu Ders Tekrarı |
Sunum, Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Türk Sinemasının Kilometre Taşları, Şükran KUYACAK ESEN |
Türk Sinema Tarihi, Fikret HAKAN |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
6 |
3 |
18 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
6 |
4 |
24 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
27 |
0 |
71 |
|
Total Workload of the Course Unit |
71 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|