Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTP154 | TEMEL AERODİNAMİK PERVANE | 4 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilerimize temel Aerodinamik, atmosfer fiziği ve uçuş teorisi konularında bilgi kazandırmak. Bunun yanında pervane terimleri, pervane yapısı, depolanması ile pervane bakımı konularında gerekli bilgiyi kazandırmak bu dersin amacıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; atmosfer fiziği, aerodinamik, uçuş teorisi, uçuş kararlılığı, pervane terimleri, pervane yapısı, pervane hatve kontrolü, pervane buzdan koruma, pervane bakımı ve pervane depolanması konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrenci, atmosfer fiziği ve temel aerodinamik konularını tanımlar. |
Uçuş teorisi tanımlar. Hava araçlarının uçuş hareketlerini yorumlar. |
Pervane yapısı ve pervane terminolojisini tanımlar. Pervane hasar kontrolü ve pervane değişimini yorumlar. Hasarı tespit eder ve bakım onarım prosedürlerini uygular. |
Pervane depolama yöntem ve kurallarını tanımlar. |
Pervane malzemesini tanımlar. Pervane bakımını uygular. Malzeme hasarını yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.1 Atmosfer Fiziği | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
2 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.2 Aerodinamik | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
3 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.2 Aerodinamik | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
4 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.2 Aerodinamik | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
5 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.3 Uçuş Teorisi | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
6 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.3 Uçuş Teorisi | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
7 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.3 Uçuş Teorisi | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 8.4 Uçuş Kararlılığı ve Dinamiği | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
10 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 17.1 Temel Esaslar | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
11 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 17.2 Pervane Yapısı | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
12 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 17.3 Pervane Hatve (Pitch) Kontrolü | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
13 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 17.5 Pervane Buzdan Koruma | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
14 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 17.6 Pervane Bakımı | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
15 | Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı | 17.7 Pervane Depolama ve Muhafaza | Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ANDERSON. J.D., (2001). Fundemantals of Aerodynamics, McGraw-Hill Book Co., ABD MEGEP, (2011), Aerodinamik, Uçak Bakım 440FB0007, T.C. Milli Eğitim Yayınları, Ankara MEGEP, (2011), Uçuş Teorisi, Uçak Bakım 440FB0008, T.C. Milli Eğitim Yayınları, Ankara EASA Part-66 Training Handbook, Module 8 Basic Aerodynamic YÜKSELEN M.A., (1994). Aerodinamik, İTÜ Uçak ve Uzay Bilimleri, İstanbul EASA Part-66 Training Handbook, Module 17 Propeller DOĞRU. A. (t.y.), UTEK Pervaneler ve Hava Araçlarında Kullanımı Ders Notu, T.C. Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu, İzmir |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of the basic principles of UAV technology, such as operating principles, aerodynamics, flight theory and aviation regulations. This knowledge gives students the ability to understand how UAV systems work and to master the technical details.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is the type of knowledge that includes practical uses of UAVs, application scenarios and real-world data. Students combine theoretical knowledge and practice by examining the applications of UAV technology in different fields such as agriculture, security, mapping, search and rescue.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It includes mental processes such as analytical thinking, problem solving, creativity, critical thinking and decision making. UAV operators must have the ability to make quick and effective decisions in the face of various scenarios, and these skills form an important part of the training process.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Refers to the ability of students to use their theoretical knowledge effectively in practice. These skills include hands-on tasks such as flight preparation, usability testing, maintenance and repair operations, data collection and analysis. Students develop these skills through simulations and field applications and learn how to use UAVs effectively in real-world scenarios.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It means that students develop the ability to work on their own and fulfill their responsibilities when they take part in UAV operations. These skills are critical for their self-confidence and work discipline in individual projects.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It focuses on developing students' skills in acquiring knowledge, adapting to new technologies and continuous learning. Since UAV technology is a rapidly evolving field, it is of great importance that students are empowered to acquire up-to-date knowledge and improve themselves.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The course provides students with the skills to communicate effectively, work in a team and collaborate. As UAV operations are often conducted in teams, students need to communicate effectively with other operators, engineers and stakeholders.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Refers to a specific set of knowledge and skills related to UAV technology and operation. These competencies include in-depth knowledge in areas such as understanding the design of UAV systems, data analysis, mission planning, using flight management software and complying with regulatory requirements. Through these competencies, students acquire the specialized and technical knowledge required for various roles in the industry.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |