Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTP252 | BAKIM UYGULAMALARI | 4 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere hava araçlarının bakımını yapabilme yetkinliği kazandırmak, uçuş güvenliğini sağlamak, hava araçlarının operasyonel verimliliğini artırmak ve sistem arızalarını önlemek amacıyla gerekli teknik bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Hava araçlarının temel yapı ve bileşenlerinden başlayarak, motor, batarya, sensörler ve uçuş kontrol sistemlerinin bakımı, test ve kalibrasyonu, çevresel faktörlerin bakım süreçlerine etkisi, bakım kayıtlarının tutulması, güvenlik protokollerinin uygulanması, yasal düzenlemelere uyum, bakım ekipmanları ve yedek parça yönetimi gibi konuları öğretip, uygulamalı bakım ve arıza çözme becerilerini kazanır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hava aracının bakımının temel ilkelerini ve bakım türlerini (önleyici, arıza tabanlı) öğrenir ve bakım süreçlerini doğru şekilde planlama yetkinliği kazanır. |
Hava aracının motorlarının ve pervanelerinin bakımını ve onarımını yapabilme becerisi kazanır. |
Hava aracının bakımının temel ilkelerini ve bakım türlerini (önleyici, arıza tabanlı) öğrenir ve bakım süreçlerini doğru şekilde planlama yetkinliği kazanır. |
Hava aracının motorlarının ve pervanelerinin bakımını ve onarımını yapabilme becerisi kazanır. |
Hava aracının çeşitli bileşenlerini test etme ve kalibre etme becerisi kazanır. |
Yapılan bakım işlemlerinin kaydını tutma, bakım geçmişini izleme ve bakım süreçlerini raporlama becerisi kazanır. |
Hava aracının bakımına yönelik ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri ve bakım standartlarını öğrenir ve uygulamada bu düzenlemelere uyum sağlama yetkinliği kazanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.1 Emniyet Önlemleri-Hava Aracı ve Atölye | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.2 Atölye Uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.3 Aletler / Takımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.4 Aviyonik Genel Test Ekipmanları | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.5 Mühendislik Çizimleri, Diyagramlar ve Standartlar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.6 Uyumlar ve Açıklıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.7 Elektrik Tesisatı Dahili Bağlantı Sistemi (EWIS) | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.8 Perçinleme | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.9 Borular ve Hortumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.10 Yaylar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.11 Yataklar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.12 Transmisyonlar/ Aktarımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.13 Kontrol Kabloları | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 7.13 Kontrol Kabloları | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Modül Ders Kitabı |
MEGEP Ders Kitabı |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of the basic principles of UAV technology, such as operating principles, aerodynamics, flight theory and aviation regulations. This knowledge gives students the ability to understand how UAV systems work and to master the technical details.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is the type of knowledge that includes practical uses of UAVs, application scenarios and real-world data. Students combine theoretical knowledge and practice by examining the applications of UAV technology in different fields such as agriculture, security, mapping, search and rescue.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It includes mental processes such as analytical thinking, problem solving, creativity, critical thinking and decision making. UAV operators must have the ability to make quick and effective decisions in the face of various scenarios, and these skills form an important part of the training process.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Refers to the ability of students to use their theoretical knowledge effectively in practice. These skills include hands-on tasks such as flight preparation, usability testing, maintenance and repair operations, data collection and analysis. Students develop these skills through simulations and field applications and learn how to use UAVs effectively in real-world scenarios.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It means that students develop the ability to work on their own and fulfill their responsibilities when they take part in UAV operations. These skills are critical for their self-confidence and work discipline in individual projects.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It focuses on developing students' skills in acquiring knowledge, adapting to new technologies and continuous learning. Since UAV technology is a rapidly evolving field, it is of great importance that students are empowered to acquire up-to-date knowledge and improve themselves.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The course provides students with the skills to communicate effectively, work in a team and collaborate. As UAV operations are often conducted in teams, students need to communicate effectively with other operators, engineers and stakeholders.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Refers to a specific set of knowledge and skills related to UAV technology and operation. These competencies include in-depth knowledge in areas such as understanding the design of UAV systems, data analysis, mission planning, using flight management software and complying with regulatory requirements. Through these competencies, students acquire the specialized and technical knowledge required for various roles in the industry.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |