Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MBH107 | CIVIL LAW | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Medeni Kanun hükümlerine göre hak kavramı,iyiniyet kavramı, dürüstlük kuralı, kişilik, nişanlanma, evlenme, boşanma gibi konular hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Medeni Hukukun Kaynakları, Hak Kavramı, Hak Sahibi ve Hak Çeşitleri, Hakların Korunması, Kanunlar, Tüzükler, Yönetmelikler, Kanunların Uygulanması, Hakimin Takdir Yetkisi, İyiniyet Kavramı ve İşlevi, Dürüst Davranma, Hakkın Kötüye Kullanılması, Kişiler hukuku: Gerçek Kişilik, Kişiliğin Başlangıcı ve Sona Ermesi, Gerçek Kişinin Ehliyetleri, Tüzel Kişilik: Dernekler ve Vakıflar, Nişanlanma ve Hükümleri, Evlenmenin Hukuki Niteliği, Evlenme İçin Aranan Şartlar, Evlenmenin Hükümsüzlüğü, Ölüm ve Gaiplik, Boşanma, Boşanma Sebepleri, Mal Rejimi Hukukunun Genel Hükümleri, Yasal Mal Rejimi, Soybağının Kurulması konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Medeni Kanun hükümlerine göre hak kavramını tanımlar. |
İyiniyet, dürüstlük kuralı, hakkın kötüye kullanılması kavramlarını bilir. |
Kişilik kavramını tanımlar. |
Gerçek kişileri ehliyetleri bakımından sınıflandırır. |
Dernek ve vakıfların kuruluş şartlarını, organlarını ve sona erme sebeplerini değerlendirir. |
Nişanlanma, nişanlanmanın sona erme sebepleri ve tarafların yükümlülüklerini değerlendirir. |
Evlenmenin şartları, evlenmenin hükümsüzlüğü ve evlenmenin sona ermesi konularını bilir. |
Boşanmanın hukuki sonuçları ve boşanma sebeplerini açıklar. |
Yasal mal rejimleri hükümlerini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak taraması | Medeni Hukuka Giriş, Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
2 | Kaynak taraması | Medeni Hukukun Kaynakları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
3 | Kaynak taraması | Hak Kavramı, Hak Sahibi, Hak Çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
4 | Kaynak taraması | Hakların Korunması | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
5 | Kaynak taraması | İyiniyet, Dürüstlük, Hakkın Kötüye Kullanılması | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
6 | Kaynak taraması | Kişiler Hukuku:Gerçek Kişilik | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
7 | Kaynak taraması | Kişilik Hakkı ve Korunması | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması | Gerçek Kişinin Ehliyetleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
10 | Kaynak taraması | Tüzel Kişilik: Dernekler ve Vakıflar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
11 | Kaynak taraması | Nişanlanma ve Hükümleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
12 | Kaynak taraması | Evlilik, Evlenme İçin Aranan Şartlar, Evlenmenin Hükümsüzlüğü | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
13 | Kaynak taraması | Boşanma, Boşanma Sebepleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
14 | Kaynak taraması | Mal Rejimi Hukukunun Genel Hükümleri, Yasal Mal Rejimi | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
15 | Kaynak taraması | Soybağının kurulması | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akıntürk, T., Ateş, D.(2017). Medeni Hukuk. İstanbul: Beta Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
4 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical law.
|
3 | |||||
2 |
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
|
1 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
1 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
5 | |||||
2 |
To acquired the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
|
0 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
|
5 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
0 | |||||
3 |
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 3 | 18 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 132 |
Total Workload of the Course Unit | 132 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |