TR EN

MESLEK EİĞİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MBH109 MESLEK EİĞİ 1 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. GÜL GÜLER BİNKANAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hukuk adalet hizmetlerinde çalışan ara kademe personele dair etik ilkeleri tanımlamak, mesleğe ilişkin etik davranış geliştirmelerini sağlamak ve karşılaşılabilecek etik dışı davranışlar konusunda bilgi vermektir.
Contents of the Course Unit: Etik ve Ahlak Kavramları, Etik ile ahlak arasındaki farklar, Etik ile ilgili temel kavramlar, Ahlak ile ilgili temel kavramlar, Etik ile ilgili Teoriler, Meslek etiği, Farklı mesleklerde etik ilkelerin tarihsel gelişimi, Meslek hayatında Etik Davranışlar, Meslek hayatında etik dışı davranışlar, Mesleki Yozlaşma ve Etik Dışı Davranışların Sonuçları, Sosyal Sorumluluk, Kamuda Etik, Adalet Meslek Etiği, Liderlik ve Etik, İş yerinde etik ortam sağlamak konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik ve ahlak kavramları arasındaki farkları açıklayabilir.
Meslek hayatında karşısına çıkabilecek etik dışı davranışları açıklayabilir.
Meslek ahlakı kurallarının ulusal ve uluslararası düzenlemelerde nasıl yer aldığını tanımlayabilecek, İlgili düzenlemelere nasıl ulaşacağını kavrayabilir.
Kamu görevlilerine yönelik etik ilkeler hakkında yorum yapabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak taraması Etik ve Ahlak Kavramları, Etik ile ahlak arasındaki farklar, Etik ile ilgili temel kavramlar, Ahlak ile ilgili temel kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2 Kaynak taraması Etik ile ilgili Teoriler Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
3 Kaynak taraması Meslek etiği, Farklı mesleklerde etik ilkelerin tarihsel gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
4 Kaynak taraması Örnek Olay Çalışmaları Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
5 Kaynak taraması Meslek hayatında Etik Davranışlar Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
6 Kaynak taraması Meslek hayatında etik dışı davranışlar Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
7 Kaynak taraması Mesleki Yozlaşma ve Etik Dışı Davranışların Sonuçları Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak taraması Sosyal Sorumluluk Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
10 Kaynak taraması Kamuda Etik Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
11 Kaynak taraması Adalet Meslek Etiği Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
12 Kaynak taraması Liderlik ve Etik Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
13 Kaynak taraması Örnek Olay İnceleme Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
14 Kaynak taraması İş yerinde etik ortam sağlamak Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
15 Kaynak taraması Konu Tekrarı Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Prof.Dr. Menşure KOLÇAK, Meslek Etiği, Ekin Yayınları
Dr.Öğretim Üyesi İdris Hakan Furtun; Adalet Meslek Etiği Ders Notları
Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri İle Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
Kamu Görevlileri Etik Kurulu/2004-27/Genelge
Nuran ÖZTÜRK BAŞPINAR, Demet ÇAKIROĞLU, Meslek Etiği, Nobel Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
4
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical law.
4
2
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
3
2
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
2
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
1
3
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
2
2
To acquired the awareness of life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
3
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
3
2
The ability to institute proceedings.
0
3
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 5 50
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 108
Total Workload of the Course Unit 108
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0