TR EN

BÜRO YÖNETİMİ TEKNİKLERİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MBH110 BÜRO YÖNETİMİ TEKNİKLERİ 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Büro türlerini tanımak ve büro ortamında meydana gelen iletişim sürecini kavramak, bürolarda çalışanların yönetilmesinde yönetim fonksiyonlarının katkısını kavramak ve ergonominin esaslarına bağlı bir büro yönetimini, etkin dosyalama ve arşivleme sistemlerini tesis edebilmek, çalışma ortamında zaman, stres, imaj, kriz yönetimi konusunda bilgi sahibi olma
Contents of the Course Unit: Büro türlerini tanımak ve büro ortamında meydana gelen iletişim sürecini kavramak, bürolarda çalışanların yönetilmesinde yönetim fonksiyonlarının katkısını kavramak ve ergonominin esaslarına bağlı bir büro yönetimini,etkin dosyalama ve arşivleme sistemlerini tesis edebilmek, çalışma ortamında zaman, stres, imaj, kriz yönetimi konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşletmelerde Yönetim Süreci ve Yönetimin fonksiyonlarını söyler.
Büro Türleri bilir, avantaj ve dezavantajlarını sıralar.
Bürolarda İş tanımı, İş gerekleri, İş Ölçümü, İş etüdü ve İş tasarımı gibi kavramları tanımlar ve iş yaşamında nasıl kullanıldığını örnekler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak taraması Yönetimin Tarihsel Gelişimi Anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Kaynak taraması Büro Yönetimi Ve Fonksiyonu Klasik Ve Çağdaş Büro Türleri Ve Yönetimi Anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Kaynak taraması Yönetici ve Liderlik Anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Kaynak taraması Bürolarda İş Analizi Ve Değerlendirilmesi / Bürolarda İş Yönetimi Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Kaynak taraması Büro Ergonomisi Ve Tasarımı Bilgi Sistemleri Ve Büro Otomasyonu Anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Kaynak taraması Bürolarda Toplam Kalite Yönetimi Bürolarda Performans Değerleme Anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Kaynak taraması Bürolarda Zaman Ve Toplantı Yönetimi Bürolarda İş Ve Meslek Etiği Anlatım, tartışma, soru-cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak taraması Kriz yönetimi Etkili İletişim Yöntemleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Kaynak taraması Beden Dili Postmodern Yönetim Yaklaşımları Anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Kaynak taraması Bencmarking - Amaçlara göre yönetim Küçülme- Downsizing Anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Kaynak taraması Kaizen Öğrenen Organizasyon Anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Kaynak taraması Dış Kaynaklardan Yararlanma - Outsourcing- Sanal organizasyon Anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Kaynak taraması Mobing - Personeli güçlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Kaynak taraması Genel Tekrar Anlatım, tartışma, soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

GÜRSOY, Hülya (2010), ADUZEP Büro Yönetimi Teknikleri Ders Notları
TENGİLİMOĞLU, Dilaver; TUTAR, Hasan (2009), Çağdaş Büro Yönetimi, Seçkin Yayınları, Ankara

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
3
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical law.
4
2
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
4
2
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
5
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
4
3
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
5
2
To acquired the awareness of life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
5
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
3
2
The ability to institute proceedings.
4
3
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 7 21
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0