Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MBH204 | COMMERCIAL LAW | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu çerçevesinde ticari iş, ticari işletme, tacirin yükümlülükleri, haksız rekabet halleri ve aldatıcı reklamlar temel olarak anlatılarak öğrencinin tacirler arasındaki ilişkiyi kavraması, gündelik hayatta yaygın olan "ticari işletme-esnaf-şirket" arasındaki hukuksal farkı kavraması, ticaret hukukuna dair karşısına çıkan bir olayda temel çözümler getirmesi, bunun yanında serbest piyasa koşullarında ticari faaliyetlerini sürdüren işletme veya ortaklıklar arasındaki rekabetlerin hukuki açıdan değerlendirilebilmesi amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Ticaret hukuku ile ilgili kavramsal analiz, İşletme Kavramı, çeşitleri, Bir işletme çeşidi olarak "Ticari işletme" , Tanımı ve Unsurları, Ticari işletmenin devri ve Ticari İşletmenin Rehni, Ticari İş kavramı, tabi olduğu hükümler ve Ticari hükümlerin uygulanma sırası, Cari hesap sözleşmesi, işleyişi, hükümleri, sona ermesi, Ticari davalar --Mutlak ticari dava --Nispi Ticari davalar, Tacir sıfatı, Tacir olmanın Getirdiği Yükümlülükler, Ticari defterler ve tacirin defter tutma yükümlülüğünün kapsamı, Bağımlı Tacir Yardımcıları, Bağımsız Tacir Yardımcıları, Ticaret unvanı marka türleri, Haksız rekabet Halleri ve bu sebeple açılabilecek hukuk davaları, Kambiyo senetleri ve devir hallerini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ticaret hukukunun temel kavramlarını tanımlar. |
Tacir. esnaf arasındaki farkları gösterir. |
Ticari iş, haksız rekabet, marka türlerini açıklar. |
Kambiyo senetlerinin temel niteliklerini kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak taraması | Ticaret Hukuku İle İlgili Kavramsal Analiz, İşletme Kavramı, çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
2 | Kaynak taraması | Ticari İşletme Tanımı ve Unsurları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
3 | Kaynak taraması | Ticari İşletmenin Devri, Ticari İşletmenin Rehni | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
4 | Kaynak taraması | Ticari İş Kavramı, Tabi Olduğu Hükümler ve Ticari Hükümlerin Uygulanma Sırası | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
5 | Kaynak taraması | Cari Hesap Sözleşmesi, İşleyişi, Hükümleri, Sona Ermesi | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
6 | Kaynak taraması | Ticari Davalar -- Mutlak Ticari Dava, Nispi Ticari Davalar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
7 | Kaynak taraması | Tacir Sıfatı | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması | Tacir Olmanın Getirdiği Yükümlülükler | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
10 | Kaynak taraması | Ticari Defterler ve Tacirin Defter Tutma Yükümlülüğünün Kapsamı | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
11 | Kaynak taraması | Bağımlı Tacir Yardımcıları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
12 | Kaynak taraması | Bağımsız Tacir Yardımcıları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
13 | Kaynak taraması | Ticaret Ünvanı ve Marka Türleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
14 | Kaynak taraması | Haksız Rekabet Halleri ve Açılacak Davalar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
15 | Kaynak taraması | Kambiyo Senetleri ve Devir Şekilleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Pulaşlı, H.(2018). Kıymetli Evrak Hukuku. Seçkin Yayıncılık Bahtiyar, M.(2018). Ticari İşletme Hukuku- Kıymetli Evrak Hukuku. Beta Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
5 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical law.
|
5 | |||||
2 |
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
|
5 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
4 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
5 | |||||
2 |
To acquired the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
|
5 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
|
5 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
5 | |||||
3 |
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |