Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BGT153 | INTEGRATED OFFICE APPLICATIONS | 1 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ADNAN KÜRŞAT TEKE |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile öğrencinin günlük hayatta, ofis yaşamında, yazılım ekiplerinde kullanabileceği faydalı araçların becerileri geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste Microsoft Ofis ve Google araçları kullanılarak e-posta, takvim, toplantı, doküman düzenleme, tablo hazırlama, sunum hazırlama gibi günlük hayatta kullanılabilecek çeşitli uygulamaların bilgisayar ortamında kolaylaştırılması sağlanacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ofis yazılımlarını ve bulut tabanlı araçları etkin bir şekilde kullanabilir. |
Google Workspace, Microsoft Office araçlarını uygulamalı olarak öğrenir. |
Yazılımlar arasında veri paylaşımı ve entegrasyon süreçlerini yönetebilir. |
Farklı işletim sistemlerinde çalışan yazılımların temel özelliklerini kavrar. |
İş süreçlerinde kullanılan belgeler, tablolar ve sunumlar hazırlayabilir. |
Dosya formatları arasında dönüşüm ve uyumluluk sorunlarına çözüm üretebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, internet servisleri, internet tarayıcılar ve ayarları. | Anlatım |
2 | Araştırma | Google Formlar, takvim | Anlatım,uygulama |
3 | Araştırma | Drive, e-tablolar, dökümanlar, slaytlar | Anlatım,uygulama |
4 | Araştırma | MS Word MS Word ekranı, Araç çubukları ve özellikleri, Kaydet, Güvenlik seçenekleri | Anlatım,uygulama |
5 | Araştırma | MS WORD Sayfa Yapısı, Wordde yazı yazma, Yazı tipi özellikleri, Biçim boyacısı, Paragraf özellikleri, Sekmeler, Kenarlık ve Gölgelendirme, Sütunlar, Madde işaretleri ve numaralandırma | Anlatım,uygulama |
6 | Araştırma | MS Word Tablo eklemek ve tablo araç çubuğu, Çizim nesnesi eklemek, Şablonlar, Otomatik düzeltme seçenekleri, Özel yapıştır, Bul-Değiştir-Git, Küçük resim ve resim eklemek, resim araç çubuğunun kullanılması | Anlatım,uygulama |
7 | Araştırma | MS Excel - Excel´e Giriş, Sayfa ve Hücre Kavramı, İmleç Çeşitleri, Sayfa Sekmeleri, Kes-Kopyalama- Yapıştır, Satır ve Sütun İşlemleri, biçimlendirme | Anlatım,uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | MS Excel - Araç Çubuklarıyla Tanışmak, Dosyalarla Çalışmak, Çalışma Sayfasında Gezinmek | Anlatım,uygulama |
10 | Araştırma | MS Excel - Operatörler, Formül Oluşturma, Hücre Biçimlendirme, Çizim Nesneleri Oluşturmak, Grafikler | Anlatım,uygulama |
11 | Araştırma | MS Powerpoint - Slayt oluşturmak, Slayt düzeni, Slayt Tasarımı | Anlatım,uygulama |
12 | Araştırma | Özel animasyon, ses eklemek ve slaytı başlatmak | Anlatım,uygulama |
13 | Araştırma | Asıl slayt düzenleme, slayt görünüm araçları | Anlatım,uygulama |
14 | Araştırma | Yeni sunum hazırlama araçları | Anlatım,uygulama |
15 | Araştırma | Ofis uygulama çalışmaları | Anlatım,uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Şen Bilişim. (2024). Microsoft Office 365 Professional 2024. |
Yandım, H. (2024). A’dan Z’ye Uygulamalı Microsoft Office Programları Eğitimi. |
Teknoteleskop Yayınları. (2024). Excel, Word ve Resmi Yazışmalarda Mükemmellik Kitabı. |
Microsoft Office Resmi Kılavuzları: ◦ Microsoft Word, Excel, PowerPoint'in resmi dokümantasyonları ve kullanıcı rehberleri. Microsoft Office Kılavuzları |
Google Workspace Eğitim Kaynakları: ◦ Google Drive, Docs, Sheets, Slides ve Formlar için resmi eğitim içerikleri. Google Workspace Learning Center |
Mastering Microsoft Office - Gini Courter |
Google Workspace for Beginners - Paul McFedries |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Computer concepts, methods and the software would dominate.
|
1 | |||||
2 |
Recognizes the basic functions of hardware.
|
1 | |||||
3 |
Recognize personal and network operating systems.
|
1 | |||||
4 |
Ethics related to the profession, oversees the health and safety measures.
|
3 | |||||
5 |
Have adopted the philosophy of total quality and technical elements that could support institutional processes become.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hardware makes the process of discovery and establishment.
|
1 | |||||
2 |
Explains data management processes.
|
1 | |||||
3 |
Explains different areas where software languages are used.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Software (PC, network and Internet environment) are involved in planning and design.
|
2 | |||||
2 |
Professional in the field of algorithmic thinking to find solutions to deal with problems that will arise.
|
1 | |||||
3 |
Use math skills in vocational areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Word processor, spreadsheet, presentation, database, and graphics-based design of programs you install and use.
|
3 | |||||
2 |
Are given the chance to apply theoretical issues.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Detects common software and hardware failures, produce solutions to problems.
|
1 | |||||
2 |
Measures related to data security and storage space and become individuals find appropriate solutions.
|
1 | |||||
3 |
Fault finding, problem solving, decision-making and planning processes become competent in the subjects.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They can learn and put into practice what they learned fast.
|
3 | |||||
2 |
With the basic knowledge learned in the training process of learning and innovation that exists will have the ability to develop them.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Except of course in the section related to their field of study clubs that exist in the industry to meet and communicate with the companies they have a chance.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Department students and programming, web design and technical courses will increase their chances to opt for.
|
1 | |||||
2 |
Programming courses enables students to develop new programs and projects that they produce their own applications gain competence.
|
2 | |||||
3 |
Some small or medium-sized companies take the role of management and leadership.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 79 |
Total Workload of the Course Unit | 79 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |